top of page

Posts

• Els

We zijn vertrokken! (blog 09)

Bijgewerkt op: 6 aug. 2023

En dan is het zover! We vertrekken!

We kunnen terugblikken op maanden van hard werken. Dat leverde soms veel stress op tot een bijna overspannen Eric aan toe.

Maar we kunnen ook terugkijken op een geweldig afscheidsfeest in de jachthaven van Rhoon waar we veel vrienden en familie mochten ontvangen. We zijn enorm verwend door de vele, vaak zeer originele, cadeau's. Afscheid nemen doet ook pijn, Nanda (mijn bestie) die tot op het laatst nog hoopte dat ik niet weg zou gaan. Voor vertrek dus snel nog even naar Haarlem en Zwanenburg om afscheid te nemen van mijn stad en vriendin.

Vooral mijn dochter Daphne heeft het moeilijk met mijn vertrek. Mij bekruipt dan wel het gevoel van “wat doe ik mijn kind aan?” en “ben ik niet te egoïstisch bezig?”

Eric gaat echter eind oktober dit jaar met vier hockey vrienden hun jaarlijkse zeilweek beleven, dit keer vanaf Gran Canaria en dus vlieg ik eind oktober nog voor 10 dagen terug naar Nederland. Dat is een mooi vooruitzicht voor mijn dochter. Het etentje met vrienden staat ook al gepland. :-)

Ook Elianne, de dochter van Eric, had het te kwaad bij het gedag zeggen maar we hopen dat zij snel in een vakantie overkomt om mee te varen.

06 juli 2023:

Op de dag van ons vertrek raasde storm Polly over het land, gelukkig was daar in Rhoon niet veel van te merken. We werden bestookt met whats appjes van bezorgde mensen die vroegen of het niet verstandiger was om op een andere dag te vertrekken.

Uiteindelijk vertrokken we alsnog om 16:30 uur nadat de storm voorbij getrokken was .

We werden uitgezwaaid door Rinus, Melissa en Andre met zoon Maurits en Sjaan & Peter van de jachthaven.

Omdat de wind in het kanaal voorlopig ongunstig was besloten we om nog even te genieten van het mooie Zeeland en kleine stapjes te maken. Op slechts 2 ½ uur varen zijn we aan de boei gaan liggen op het Hollands Diep bij de Haringvlietbrug. We moeten ook nog leren onthaasten en wennen dat we nu alle tijd hebben,

Hollands Diep bij Volkeraksluizen 7/7/23

07 juli 2023

Heerlijk geslapen en met een stralende zon wakker geworden. We vertrekken vandaag vroeg want we willen naar de Grevelingen om voor anker te gaan. Daar moeten we wel eerst 3 sluizen voor door. De Volkeraksluis - de Krammersluis en de Grevelingensluis.

Het ging allemaal prima, ik heb mijzelf aangeleerd kalm te blijven en niet te gaan panieken wanneer ik een lijn niet meteen de 1e keer om een bolder kan leggen.

Onderweg zijn we Brouwershaven binnen gevaren om nog wat boodschappen te doen. Leen Moret (collega van Eric) en zijn vrouw kwamen ook nog even langs om ons gedag te zeggen. Leen heeft nog een paar mooie foto’s gemaakt toen we aan kwamen varen. Het was ontzettend warm en in de haven al helemaal dus we gingen snel weer naar buiten om een ankerplaats te vinden.

Dat werd vlak bij het eilandje "Stampersplaat”.

Ik snakte ernaar om te gaan zwemmen want we waren ondertussen de hele dag al bezig in de hitte. Helaas voor mij kwamen er hele wolken kwalletjes voorbij zwemmen.

Oorkwallen in Grevelingen meer

Kamikaze Eric sprong er midden in. Ik heb me maar afgespoeld met de buiten douche. Ook lekker!. Met zonsondergang heeft Eric mooie foto’s en filmpjes gemaakt met de drone. Deze kwam tijdens het filmen, boven het water, twee jongens op een sub tegen. Prachtige beelden. De jongens zijn even aan boord geweest om het resultaat te zien en hun email adres af te geven zodat we het filmpje kunnen doorsturen.

08 juli 2023

Heerlijk geslapen en ’s morgens onze FOD gedaan (Frisse Ochtend Duik),

Even maar verstand op nul, er in springen en dan rondjes om de boot zwemmen met af en toe geglibber van kwalletjes langs m’n lijf voelen.

We besluiten om 10.00 uur naar het Veerse Meer te vertrekken. Dit is weer een stapje verder in zuidelijke richting. Terug door de Grevelingensluis en over het Mastgat naar de Oosterschelde. Met 10 knopen wind en 30 graden was het lekker zeilen.

Onderweg kwam er in ene een grote zeemeeuw meeliften, heel tam en wachtend op iets lekkers. Dat hebben we maar niet gegeven want het maakt die dieren alleen maar lui. En niets wat mensen geven is gezond voor ze. Het was wel grappig om weer mee te maken. Iedere keer als we op die plaats over de Grevelingen varen komt deze meeuw aan boord. Eric denkt dat het zijn moeder is...

Uiteindelijk viel op de Oostertschelde de wind compleet weg en besloten we ten anker te gaan bij de Galgenplaat. Niet zo’n fijne naam, wel een heerlijke rustige plek. Onze eerste zeehond gezien, die ons zeker 3 kwartier elke keer als hij opdook, onderzoekend aankeek.

MAN OVER BOORD!

Het was me al vaker opgevallen, als zeilboten ons passeren stralen die boten meestal rust en kalmte uit. Vaak ligt de vrouw te zonnen of op een bank in de kuip een boekje te lezen. De man zit relaxt met een drankje achter het roer. Dat is bij ons tot nu toe nog niet het geval geweest. Als wij zeilen is Eric continu bezig en is er voor mijn gevoel geen rustig moment om even een uurtje te relaxen. Ook dit keer. Er was weinig wind onderweg dus we gingen met slechts 2 tot 3 knopen vooruit, Eric kreeg het idee om tijdens het varen maar eens te proberen vanaf de boot met de drone te gaan vliegen. Helaas ging er bij het terug navigeren iets mis en botste de drone tegen een stag en stortte in de Oosterschelde.

Eric bedacht zich geen moment en sprong de drone achterna en liet mij helemaal alleen aan boord! Moest ik in ene de motor starten, de boot ronddraaien en Eric weer zien op te pikken! Een passerende zeilboot wilde al te hulp schieten maar wonderlijk genoeg hield ik mijn rust en lukte alles perfect. Een uitstekend uitgevoerde (maar onverwachte) oefening. Wel gelukkig onder zeer gunstige weersomstandigheden. Ik houd mijn hart vast als dit op zee met windkracht 6 zou moeten gebeuren (gaat je ook wel lukken zegt Eric)

Eind goed al goed want de drone heeft het overleefd en maakte mooie beelden!

09 juli 2023

’s Morgens werd ik om 07:00 uur wakker van een enorm gedreun. Bleek er op verre afstand (we denken in Tholen) nog een Rave party aan de gang te zijn! Dan kan je goed merken dat water het geluid ver kan dragen!

We kregen app contact met Anita en Martin die met hun zeilboot Moana op vakantie waren en ook richting Veerse meer gingen. We spraken af elkaar bij Kortgene te treffen en daar voor anker te gaan. Vlak voor de sluis moest de ballooner nog naar binnen gehaald worden. Deze zat nog met de genua mee opgedraaid in de voorstag. Al meerdere keren gedaan maar helaas vergat Eric dit keer om de balloonerval met de ‘muis’ eerst weg te halen voordat de genua weer ingerold kon worden. Gevolg: een harde knap.

De genuaval bleek gebroken te zijn en de swiffelbeugels verbogen. Nu moest de hele genua door het voorluik naar binnen onder veel gevloek en getier van Eric, die voornamelijk boos was op zichzelf vanwege zijn ‘'domme‘ beginnersfout.

Effin, hierna door de sluis gegaan waar we Anita en Martin troffen voor Kortgene.

’s Avonds lekker gebbqt. Er was code oranje afgegeven door de KNMI maar daar hebben wij niets van gemerkt op een heel klein beetje regen na.

10 juli 2023

Als een blok geslapen, Martin kwam ‘s morgens Eric even helpen met het herstellen van de genua val en vertrok daarna om verder te zeilen. Wij met bijbootje naar de wal waar Eric in de jachthaven werkplaats van Kortgene een onderdeel van de swiffel in de voorstag gerepareerd heeft.

Vanavond komen Dennis en Emma op visite, zij komen gedag zeggen omdat ze niet op ons afscheidsfeest aanwezig konden zijn. Ze namen allerlei lekkers mee. Het was een gezellige avond.

PIJN!

Al maanden last van mijn benen (spieren vanaf mijn knie langs mijn scheenbeen).

Het is nu weer heel erg, kan bijna geen kracht zetten op mijn rechterbeen en slik elke dag wel paracetamol. Af en toe draag ik knie braces. Héééél vervelend!

11 juli 2023

Vandaag Veerse Meer opgevaren. Lekkere wind en we voeren vaak 7 knopen. Dat is fijn maar op het Veerse meer is het erg druk met zeilscholen, watersporters en natuurlijk mede zeilers. Dus oppassen geblazen. We zijn voor anker gegaan bij het eilandje “Mosselplaat”.

Mosselplaat Veerse Meer met op de achtergrond Veere

Eric heeft een usb aansluiting gemaakt in het dashboard van de kuip voor de Ipad en telefoon. s’ Avonds kwam Eric's vriend Dennis, vanuit Kamperland, op visite. Hij nam zes pakken `a 5 liter verse appelsap mee, geperst van appelen uit zijn eigen boomgaard. Heerlijk!

12 juli 2023

We varen door naar Middelburg via het kanaal door Walcheren met windkracht 6 tegen, dus flink op de motor. Anita en Martin lagen daar al en we kwamen naast elkaar te liggen. Gezellig weer en ’ s avonds heerlijk met z'n vieren uit eten geweest.

Havengeld 44,00

13 juli 2023

Anita en Martin gaan naar Breskens. Wij waren van plan om naar Vlissingen te gaan maar daar zijn we al vaker geweest dus besloten we samen op te varen.

Eerst nog even naar de markt in Middelburg waar we tassen vol vers fruit en groente ingeslagen hebben. De route door het kanaal naar Vlissingen is er een met 6 bruggen (Stations brug, Schroe brug, West Souburg, Sloe brug, Binnenkeer sluis en Keersluis brug) Ging allemaal heel soepeltjes. Als laatste kwam de sluis naar de Westerschelde.

Daar was het een en al hectiek. Kleine sluis en wind op de kont zorgde voor rare beslissingen bij sommige medewatersporters. Daarna kwamen we in een hele wilde Westerschelde met windkracht 5 en stroom tegen wind. Toch gedeeltelijk op zeil gevaren en Breskens was niet ver. We lagen binnen 3 kwartier in een box van de jachthaven.

Ons reisplan was om via Zuid Engeland naar het zuiden te gaan. Eric wil heel graag naar Rye waar hij als kind vaak met zijn ouders en hun Trintella geweest is. Weerkaarten werden weer bekeken en toen bleek dat het maken van de oversteek van het kanaal het beste dezelfde avond kon gebeuren om de aankomende storm voor te zijn. Dat was even slikken voor me. Meteen een eerste nacht doorvaren! Maar verstand maar weer op nul en geen beren op de weg zien. Gaan met die banaan. We namen nu echt afscheid van Anita & Martin en vertrokken om 23.00 uur. We kwamen uiteindelijk de volgende dag om

16.30 uur in Ramsgate aan.

14 juli 2023

Het werd een oversteek waarin de wind zich niet helemaal gedroeg zoals voorspeld was. Veel vervelende golven en veel vrachtverkeer. Vaak zeil aanpassingen en een deel kruisen. Dat hield in dat Eric bijna de hele route niet heeft kunnen slapen! Ik heb in totaal 4 uurtjes gelegen. Het werd op een gegeven moment duidelijk dat Rye niet te bereiken was i.v.m. opkomende zwakke tegenwind dus hebben we de route ingekort en zijn naar Ramsgate gegaan.

Er komt een zware depressie met storm aan dus de haven werd een vluchtplaats voor vele zeiljachten. Wij lagen aan een fijne steiger en zijn eerst gaan slapen.

Havengeld voor 2 nachten betaald: £ 117

ZOUT!

Het is ongelofelijk hoe zout alles wordt van zo’n korte reis! Als je met je hand over een railing gaat heb je gewoon een bergje zout! Het is dan het beste om je boot meteen met zoetwater af te spuiten.

15 juli 2023

Doordat Eric onze Abayomi goed had vastgemaakt aan de steiger schommelt de boot maar een beetje. Hoe anders is dat met zeiljachten die kleiner en lichter zijn! Die gaan enorm te keer en het ergste van de wind moet nog komen.

Heavy heeling at the pontoon in Ramsgate

Door dat geschommel en omdat ik erg moe was van de oversteek heb ik weer goed geslapen. Helaas wel weer opgestaan met erge pijn in mijn been. Eric is vanmorgen begonnen met het cleanen van het schip en ik met het schrijven van dit blog.

Alles ruikt ook weer lekker fris.

We zijn het stadje ingelopen, wat spulletjes gekocht, ijsje gegeten en lekker ergens wat gedronken. De storm raast door, windvlagen van wel 42 knopen! Maar het zonnetje schijnt heerlijk en we liggen veilig gemeerd aan het ponton in de jachthaven!

Zoals het er nu uitziet gaan we op maandagmorgen vroeg richting Saint Vaast la Hougue in Frankrijk, zo'n 38 uur varen vanuit Ramsgate. Maar daarover meer in onze volgende blog!