top of page

Posts

August 2022 NL.-B.-FR.-UK. (p02)

Bijgewerkt op: 16 jul. 2023

5 aug: Stad aan 't Haringvliet

De boot volgestouwd met boodschappen, alles ingeruimd en de eerste nacht in de jachthaven van Stad

aan ‘t Haringvliet geslapen. De vakantie kan beginnen!

6 aug: van Stad aan ’t Haringvliet naar Stellendam

In 2 uurtjes naar Stellendam gezeild, voor anker gegaan, weinig wind, veel zon en er verder een relax dagje van gemaakt.

7 aug: van Stellendam naar Vlissingen Om 09:30 voeren we door de sluis van Stellendam, op de motor tot de laatste boei tot we op de Noordzee waren en toen langs de kust naar Vlissingen. Prachtig weer, lekker windje. Veel zonnende

Beeld van Frans Naerebout "redder van schipbreukelingen"op de Boulevard de Ruyter in Vlissingen

zeehonden, erg grappig om te zien hoe ze als een dobber met de kop in de zon in het water “hangen”. Om 19:15 gingen we door de smalle keersluis van de Michiel de Ruyter haven in Vlissingen, het was er erg druk en we moesten keren maar bij poging 2 lagen we keurig in de box. ’s Avonds uit eten gegaan en wandeling gemaakt over de boulevard en oude vesting muren.

Havengeld € 37,00

8 aug: van Vlissingen naar Oostende Vandaag om 11:15 de haven uit gevaren, de Noordzee weer op, om langs de kust naar Oostende te zeilen. Onderweg kregen we visite van de water politie die onze vergunning van de marifoon wilde zien, gelukkig heeft Eric een goed geordende map waar alles wat van belang is in zit. Ze waren erg vriendelijk en gingen na 10 min. weer weg. De eerste paar uren was er nauwelijks wind maar toen kwam de wind en voeren we 7 tot 8 knopen in een heerlijke zon. Om 16:30 kwamen we bij het havenhoofd van Oostende aan. We moesten door een sluis en onder een voetgangersbrug door, we lagen om 17:30 in de box. Na douchen en aankleden naar het strand over de boulevard gelopen om in een strandtent burgers te gaan eten.

Havengeld € 52,00

9 aug: van Oostende naar Duinkerken

Om 11:15 waren we door de sluis en waren we weer op de Noordzee. Er was windkracht 5-6 en we tikten soms de 9 knopen aan. Onderweg zag Eric op de navigatie de sv Bliek van Maarten en Corrie, vrienden van ons, ook zij waren op weg naar Duinkerken! We kwamen om 16.15 de haven binnen en even later volgden Maarten en Corrie ook. Dat was gezellig borrelen op onze Abayomi ’s middags! De naam van de haven is Yacht Club de la Mer du Nord en wordt gerund door twee vrouwen die zeer vriendelijk en behulpzaam bleken te zijn. Havengeld € 46,50

10 aug: van Duinkerken naar Boulogne sur Mer

Vroeg opgestaan en een wandeling van drie uur gemaakt door het stadje en de plaatselijke markt waar we brood, worsten en fruit hebben gekocht. In de plaatselijke supermarkt hebben we op aanraden van Corrie blikken Casserole gekocht, super handig voor onderweg om snel een lekkere maaltijd te

kunnen bereiden. Terug in de haven bleek Maarten een defect stuurautomaat te hebben. Met vereende krachten hebben de mannen dit gerepareerd. Maarten en Corrie bleven nog 1 nacht maar wij vertrokken om 15:30 op de stroom met de verwachting rond 23.00 in Boulogne sur Mer aan te komen. Met de wind en stroom mee tikten we bijna de hele reis 9 tot 10 knopen aan, en arriveerden we om 20:30 bij de haveningang, en om 20.45 lagen we op onze toegewezen plek. Vrolijke boel want er was kermis, dus douchen, aankleden en een rondje over de kermis gelopen.

Havengeld € 52,00

11 aug: Boulonge sur Mer

Eric is de hele morgen bezig geweest met het uitzoeken van het meest gunstige tijd-wind-stroming schema omdat we morgen de oversteek willen maken naar Engeland. Om 12:00 zijn we fietsen gaan huren en hebben eerst het oude stadje met een hoge burcht boven op een heuvel bezocht om daarna naar het strand met een lange pier te fietsen. Om 16:00 zagen we Maarten en Corrie de haven binnen varen. Om 17.00 de fietsen terug gebracht, langs de Boulanger om vers stokbrood te halen en geborreld met Maarten en Corrie die heerlijke Franse kazen meenamen en dit alles in de zon.

12 aug: van Boulonge sur Mer naar Brighton

We zijn om 09:15 vertrokken, uitgezwaaid door Maarten en Corrie ( zij gaan verder langs de Franse kust) De oversteek van het Kanaal ging prima. Voor mij spannend want niet te geloven hoe snel die grote tankers varen! Zo fijn dat Eric zoveel ervaring heeft! Om 22:00 kwamen we aan in de haven van Brighton. Grote marina, veel eettentjes, muziek en uitgaand publiek. Even rondgelopen en wat gedronken maar echt gezellig vonden wij het niet.

Havengeld € 89,00

13 aug: van Brighton naar Emsworth

’S morgens kwamen we er achter dat we met onze kiel in de modder stonden, er stond duidelijk minder water dan aangegeven. Het was ’s morgens al erg warm, Eric heeft nog een boek gekocht over de Channel Islands en we zijn naar een mega grote supermarkt gelopen waar we groente en melk gekocht hebben. Rond 11.00 was het weer hoog water en zijn we vertrokken maar er was bijna geen wind. Onderweg heeft Eric de lier van de bazaan nog gerepareerd, deze was gisteren los gedraaid. Met veel inspanning lukte dit gelukkig. Emsworth ligt aan het begin van de rivier, om de rivier op te kunnen moet het hoog water zijn i.v.m. een drempel voor de ingang van Chichester Harbour.

Wij kwamen rond 18:00 aan met laag water dus moesten voor anker gaan om te wachten, heel vervelend want het werd al snel donker en uiteindelijk moesten we wachten tot 23:00. In het donker via lichtboeien en door een haag van boten (spannend!) die aan beide zijden van de Emsworth Channel aan boeien lagen kwamen we bij het visitors pontoon aan. Gelukkig nog ruim plaats voor ons en mensen die nog wakker waren en meteen bereid waren om helpen aan te leggen.

Havengeld £5

14 aug: Emsworth

Wat een verrassing! We werden wakker in een heel andere wereld, alles wat gisteren water was is nu land. Maar bij het visitors pontoon staat voldoende water voor ons. Het is weekend en overal is er

bedrijvigheid van jong en oud, van subs, kano’s en kleine zeilbootjes en ”onze” steiger diende voor veel watersporters als rustpunt, gezellig dus! Zo maakten we kennis met Ross en zijn 89 jarige vader (die als RAF marinier had gediend), even koffie met ze gedronken. Het was zeer warm weer, we zijn de boot gaan cleanen en na 2 1/2 uur glom ze als een spiegel. Met de dinghy naar de wal gegaan. Emsworth is een schattig dorpje. We zijn naar het Maritiem museum geweest wat een aanrader is!

Het wordt gerund door vrijwilligers die van alles vertellen en uitleggen, de hoogte van de toegangsprijs mag je zelf bepalen. Natuurlijk ook in een Engelse pub iets gedronken met voetbal op de tv., een ijsje gegeten en toen terug. Aangekomen bij onze Aboyami lag de boot van de havenmeester langszij ons op te wachten om het havengeld te innen, heel goedkoop, slechts 10 pond voor 2 nachten.

‘s Avonds hoorden we in ene een hoop rumoer naast de boot en zien we hoe een zeehond een enorme vis vangt. Prachtige zonsondergang gehad.

Havengeld €5

15 aug: van Emsworth naar Ramsgate

We vertrokken om 11:30, het wordt een lange zeildag waarbij we ook ’s nachts door gaan varen iets wat ik nog niet fijn vindt maar dat zal een kwestie van wennen zijn. Eric had de hele route uitgestippeld en rekening gehouden met zoveel mogelijk gunstige wind en stroming. Ik heb de eerste wacht gedaan van 00:00 – 04:00, gelukkig een rustige route langs de kust, niet moeilijk te navigeren wel een heel vervelende wind waardoor de boot erg heen en weer slingerde en dat is mijn gebrek aan ervaring, ik wist er niet veel aan te doen. Daarna nam Eric het over, die maakte me om 08:30 wakker en waren we aangekomen in Ramsgate.

16 aug: Ramsgate

Na aankomst zijn we even gaan slapen daarna douchen, aankleden en toen naar het stadje gelopen. Ramsgate heeft een oude haven en is de thuis basis van de Coast Guard die continu in en uit varen met hun super snelle boten. Ramsgate is een oude stad vol historie die helaas erg aan het verpauperen is. We zijn langs de kust gelopen en kwamen bij de Ramsgate tunnels aan, daar hebben we toegang tickets voor de volgende dag gekocht. Natuurlijk ook fish and chips gegeten wat niet echt lekker was en best wel prijzig. Vroeg naar bed gegaan

Havengeld £53

17 aug: Ramsgate

Goed geslapen, ontbeten en om 12:00 waren we aanwezig bij de ingang van de Ramsgate tunnels om mee te gaan met de tour. De Ramsgate tunnels zijn een ondergronds tunnel systeem die onder de hele stad loopt en welke als schuilkelders tijdens de tweede wereldoorlog hebben gediend.

Veel mensen hebben daar 4 jaar in gewoond! Het was zeer indrukwekkend en mede door een

fantastische, enthousiaste, geduldige toerleidster werd het een hele beleving van 1,5 uur. Daarna zijn we langs de kust teruggelopen, boodschappen gedaan en aan de haven wat gegeten. Op de boot aangekomen heeft Eric aan het anker gewerkt, kaarten op de computer gezet en ons uitgeklaard want morgen willen we de oversteek naar Oostende maken.

18 aug: Ramsgate

Er staat geen wind…dus blijven we nog een dag/nacht in Ramsgate. Eric is de hele ochtend bezig geweest met kaarten op de pc downloaden wat vervelend lang duurde. We gaan vandaag met bus 9 naar Canterbury. Om 13:20 vertrokken we eindelijk, twee retour kostte 17 pond voor een rit van 1 uur heen en 1 uur terug. Super leuke reis in een dubbeldekker door het Engelse landschap, we zaten natuurlijk bovenin! In Canterbury direct de kathedraal bezocht. Zeer indrukwekkend. Het stadje zag er ook erg leuk uit maar daar was geen tijd voor. We moesten de bus terug van 16:40 halen omdat Eric nog een boot onderdeel in een winkeltje aan de haven wilde kopen voor sluitingstijd, wat net op tijd gehaald werd.

19 aug: van Ramsgate naar Stellendam

De bedoeling was om naar Oostende te gaan maar we besluiten in één ruk door naar Stellendam te zeilen, dit i.v.m. tijdgebrek om op tijd terug zijn van vakantie. We vertrokken daarom om 06.00. Flinke regenbuien gehad, onderweg zagen we een dode zeehond helemaal opgeblazen door gas en water ronddrijven, wat een naar gezicht was. Een zeer lange dag, de oversteek van het Kanaal ging gelukkig weer perfect maar we kwamen in het donker, manoeuvrerend van lichtboei naar lichtboei, om 00:00 aan bij de sluis van Stellendam. Om 00.45 lagen we aan de andere kant, op het Haringvliet, vast aan een boei.

20 aug: van Stellendam naar Stad aan ’t Haringvliet.

Vandaag stralende zon, eindelijk onze FOD kunnen doen ( frisse ochtend duik ), ontbeten, nog een zeilwedstrijd op de eerste rang mogen bekijken en daarna zeilend terug gegaan naar onze jachthaven “Atlantica” in Stad aan ’t Haringvliet.

Het was enerverende, heerlijke vakantie!