top of page

Posts

• Els

Eerst naar het Westen door het Engels kanaal 16 juli t/m 28 juli (blog 10)

Bijgewerkt op: 13 aug. 2023

Zondag 16 juli 2023

Vandaag rustige dag gehouden in Ramsgate. De wal op gegaan om fish & chips te gaan eten met een ijsje als toetje. Onze volgende bestemming wordt St.Vaast-la-Hougue (Fr.)

Volgens alle berekeningen en weerkaarten blijkt vannacht om 03.00 uur (!) het beste tijdstip te zijn om te vertrekken. We gingen daarom vroeg naar bed. Ineens schrik ik wakker, ik kijk op de klok en zie dat het al 04.30 uur is! Dus snel Eric wakker gemaakt. De boot klaar gemaakt voor vertrek en om 06.00 uur voeren we de haven van Ramsgate uit.

Maandag 17 juli 2023

De eerste 9 uur varen was in een woeste zee door stroom tegen wind. Om 22.00 uur ben ik naar bed gegaan.

De wind was ondertussen weggevallen en daarom moesten we op de motor varen.

Ik lag wakker van het motor geluid dus uiteindelijk niet echt geslapen.

Om 01.30 uur kwam Eric mij porren. Mijn wacht begon.

Dat was wel even wennen om in het pikke donker achter het roer plaats te nemen terwijl Eric nu naar zijn kooi ging. Hij heeft helaas maar 1 uur kunnen liggen want toen moest ik hem wakker maken om hem erbij te halen. De motor maakte in ene een vreemd geluid en het vermogen liep achteruit. Dit gebeurde een aantal keren maar door de motor uit en aan te zetten, een keer voor en achteruit te slaan leek het probleem om 05.00 uur verholpen te zijn. Eric weer naar bed en ik maakte mij op voor nog een 4 uur wacht

(ondertussen de hele nacht niet geslapen) ..

Dinsdag 18 juli 2023

Om 06.30 staat daar ineens Eric weer in de opening van de kajuit! Hij had genoeg gerust. Omdat het zonnetje al door kwam en het water heel rustig was wilde hij onder de boot bij de schroef gaan kijken om te zien of hij kon ontdekken wat de motor zo van slag had gebracht afgelopen nacht. Duikslang erbij en hoppekee daar sprong hij overboord.

Er zat nog wel wat zeewier om de schroef maar dat mocht geen naam hebben,

Eric heeft dat weggehaald en sindsdien hebben we geen storing meer gehad, of het nu aan het zeewier gelegen heeft weten we niet...

Ik ben om 07.00 uur naar bed gegaan, kwam er om 09.30 uur weer uit.

De laatste 7 uur zeilen was heerlijk, zon-wind-rustige zee en om 19.00 kwamen we aan op de ankerplaats van St.Vaast-la-Hougue. Een mooie baai met uitzicht op het eilandje Tatihou. Eric heeft daar hele mooie drone opnames gemaakt.

Woensdag 19 juli 2023

Vandaag schoonmaak dag, Eric heeft de hele boot afgesopt om al het zout te verwijderen. Wat wordt alles snel zout zeg! Ik 2 wassen gedraaid ( zo blij met m'n wasmachine!) en de kajuit uitgesopt. Het is wisselend bewolkt en er staat een flinke wind.

Vreemd?!

Het gebeurd regelmatig dat wanneer we op zee zijn, met geen land in zicht, er in ene of een dikke hommel of een wesp aan komt vliegen. Vaak komen ze even uitrusten om dan vervolgens weer verder te gaan. Nooit geweten dat deze dieren zover van land vlogen!

Donderdag 20 juli 2023

De dag begonnen met onze fod (frisse ochtend duik), met bijbootje naar de wal gegaan en boodschappen gehaald. Bij terugkomst en ophijsen van het bijbootje sloeg de lijn naast de schijf van het blok en zat de lijn in de top van de mast vast. Eric omhoog gehesen met de elektrische winch om het blok naar beneden te halen voor vervanging.

Met bijboot is hij terug naar de wal gegaan om een nieuwe te kopen maar slaagde daar niet voor, Wèl kwam hij terug met een zak vol verse oesters en mosselen! Heerlijk!

Vrijdag 21 juli 2023

Vandaag bezoeken we het eilandje Tatihou waar we met het bijbootje naar toe kunnen, De torens op dit eiland zijn onderdeel van het Unesco werelderfgoed. Het grootste deel is uit de oude zeilvaart maar de Duitsers hebben er nog wel bunkers bijgebouwd. Mooi weer, dus leuk om daar rond te lopen en de oude verdedigingswerken te zien.

De toren opgeklommen en vanaf daar de drone opgelaten totdat er met veel geluid een politie helikopter laag over kwam vliegen. We hebben de drone maar snel weer binnen gehaald. Wel weer hele mooie foto’s en filmpjes!

Zaterdag 22 juli 2023

We liggen nog steeds voor anker en worden wakker in regen en zware bewolking.

Er komt weer een depressie aan met zware windstoten en hoewel ik dat maar angstig vindt blijft Eric volhouden dat we dat goed op het anker aankunnen. We waren eerst van plan om een stukje verder door te varen maar vanwege de slechte weersverwachtingen vond ook Eric dat niet zo’n goed idee en blijven we hier liggen. Achteraf ben ik daar heel blij om!

Vandaag voor een tweede keer een brood gebakken. Weer mislukt! Toen nog een derde poging. Die lukte beter echter dit keer een witbrood maar wat wel lekker smaakte. Wat roomboter en hagelslag maakt het snel tot een gebakje...:-)

Vandaag ook begonnen met het herstel van de zwemtrap waarvan het bovenste houten treetje door midden was gebroken. Tùùrlijk was ook hiervan een reserve aan boord. Deze moet echter 7x gevernist worden dus vandaag de eerste laag aangebracht.

Het werd uiteindelijk een pittige nacht, storm met windvlagen boven de 33 knopen!

Om 00.00 uur ging ik naar bed, om 02.15 uur maakte Eric mij wakker, de snubber (zware lijn met haak) die op de ankerketting zit om de ankerlier te ontlasten) was afgebroken (!) en de ketting was al een aantal meters aan het uitrollen.

In het donker met gierende wind en hozende regen stond Eric in zijn onderbroek en

t-shirtje nieuwe lijnen aan te brengen. Ik moest de motor starten en de boot in de goede richting houden. Best een enge ervaring voor mij maar goed, hierna kon ik weer naar bed. Uiteindelijk om 05.00 uur, toen de piek van de storm voorbij was, kwam Eric ook naar bed.

Zondag 23 juli 2023

De wind was gaan liggen, dus dachten we lekker uit te kunnen slapen. Echter was ik in alle hectiek vergeten mijn telefoon uit te zetten (wat ik elke nacht doe). Worden we op zondagmorgen om 09.00 uur wakker gebeld!! Ik ben er toen maar uitgegaan om Eric even rustig door te kunnen laten slapen. Rond een uur of 11 was ik al drie keer door hetzelfde nummer gebeld. Op de weergave stond dat er vanuit Arnhem (nl.) werd gebeld. Omdat ik toch wel wilde weten wie mij gebeld had belde ik het nummer terug.

Ik kreeg een bandje te horen van de ABN-AMRO bank (waar ik mijn rekeningen heb lopen) Het vreemde was dat het de afdeling verzekeringen was dus koos ik optie 2 voor overige vragen. Ik kreeg ene Wilco van Kooten aan de telefoon die heel kalm, beheerst en vriendelijk klonk. Hij vertelde me dat er die ochtend 950 euro van mijn rekening gehaald was door iemand uit Finland. Omdat de bank dit een vreemde transactie vond was deze transactie geblokkeerd en wilden ze mij hiervan op de hoogte stellen aldus meneer “Wilco”. Ik schrok enorm maar hij vertelde dat de IT afdeling meteen een onderzoek was gestart en dat mijn geld op een tussenrekening gezet moest worden. Zodra het onderzoek afgerond was zou het geld dan meteen teruggestort worden.

Ondertussen was Eric bij me komen zitten en begonnen we samen vragen te stellen.

Toen "Wilco" vertelde dat ik een email zou ontvangen en ik, in samenwerking van de IT afdeling, mijn geld in delen (!) op een rekening moest zetten (rekening nummer zou in de email staan) begonnen er alarm bellen bij ons af te gaan.

Ondertussen was Eric met zijn telefoon naar de ABN-AMRO gaan bellen en toen “Wilco” dat in de gaten kreeg hing hij in ene op. Het bleek dus om een fraudeur te gaan die het telefoon nummer en bandje van de ABN-AMRO gebruikte. Na een hele poos gesproken te hebben met de echte ABN-AMRO afdeling fraude bleek dat het nummer wat mij gebeld had van de ABN AMRO verzekerings afdeling was en NIET van de fraude afdeling. Pffff dat was op het nippertje!! We moesten er even van bijkomen.

Eric is ’s middags de route gaan bekijken die we morgen gaan afleggen. Dit wordt van Saint Vaast-la-Hougue naar Alderney. Een van de Engelse kanaal eilanden voor de Normandische kust. Het wordt een tocht van ongeveer 10 uur.

Maandag 24 juli 2023

De dag begon met regen. Wij zijn om 13.00 vertrokken, het anker zat na 4 dagen muurvast in de bodem dus dat was even wrikken om het los te krijgen. Ondanks alle voorbereidingen en berekeningen met behulp van de weerkaarten klopte er niet veel van de weersvoorspellingen.

We moesten meer kruizen/overstag dan verwacht en de lucht ging er steeds dreigender uitzien. We kwamen uiteindelijk om 22.00 uur aan in de baai van Alderney. Het was een baai vol met moorings die bijna allemaal bezet waren met zeiljachten. We gooiden het anker uit in het donker, hoosbuien en wilde golven. Die nacht niet zo goed geslapen vanwege het continu rollen van de boot op de binnenkomende deining.

Dinsdag 25 juli 2023

Wakker geworden met een zonnetje. We hebben besloten om vandaag naar Guernsey te varen. Om toch wat van Alderney te zien besloten we een watertaxi te nemen naar de wal i.p.v. onze eigen bijboot klaar te maken. Je belt en dan komt er al heel snel een klein bootje je ophalen om je naar de wal te brengen. Super handig maar het bleek achteraf wel duur. Ritje van nog geen 3 minuten kostte ons voor een retour 12 pond.

We hebben de oude haven en bunkers bekeken en zijn toen bergopwaarts naar het stadscentrum gelopen. Best nog wel een pittig stukje. Ik had zo’n pijn in m'n benen, ik kon bijna niet meer, ik wil echt naar een dokter.

Om 14.30 stonden we klaar om te vertrekken toen er een bootje met 2 ambtenaren langs kwam varen om te vragen of we ons ingeklaard hadden (dat hadden we keurig gedaan) en of we al betaald hadden. Betaald? Er moest dus ook voor het ankeren betaald worden! We hebben ja op alles gezegd en zijn toen snel vertrokken.

Het was een snelle tocht. Toen we Guernsey naderden gingen we in het smalle kanaal (Little Russel) zelfs ruim 11 knopen!

In totaal duurde de reis slechts 3 uur 20 min. We kwamen in St. Peter Port aan het visitors pontoon te liggen waar we meteen water konden bunkeren.

Morgen krijgen we een andere plek toegewezen zodat we vanaf de steiger de wal op kunnen lopen.

Vandaag ook het ziekenhuis op Guernsey gebeld waar we morgen terecht kunnen om naar mijn pijnlijke knieën te laten kijken. En morgen komt ook Jean-Michel aan!! Daar kijken we erg naar uit. Hij is op de terugweg van zijn 5 jaar durende wereldreis terwijl wij nog maar net begonnen zijn. Jean kennen we van de jachthaven in

Stad aan t' Haringvliet waar we vorig jaar lagen. Sindsdien hebben we regelmatig contact gehad.

We hebben havengeld betaald voor 2 nachten: 92 euro

Woensdag 26 juli 2023

Er komt weer een depressie aan (Het wordt tijd dat we zuid waard komen, dat is alleen nog niet zo makkelijk met al die westen winden) dus de haven begon vol te lopen met zeiljachten die allemaal willen schuilen.

Wij kregen te horen dat we naar een andere plek konden gaan maar eerst wilden we diesel bunkeren. Dat was nog een hele toer want er stond heel veel deining op de bunkerplaats en aangezien wij de diesel door een filter laten lopen voordat het de tank in gaat duurde het heel lang, er was namelijk ongeveer 300 liter nodig! Ook de jerrycans allemaal gevuld want de diesel prijs is hier super laag, Euro 0.97/ltr. Toen we klaar waren met bunkeren zijn we naar onze nieuwe ligplaats gevaren en kwam ’s middags Jean-Michel naast ons te liggen. Super gezellig!

Jean heeft voor ons gekookt en daarna zijn we de kroeg in gegaan.

Ook héél leuk en waar natuurlijk elk merk bier uitgetest moest worden...burp...

Donderdag 27 juli 2023

Vandaag zijn Eric en ik met de bus naar het St. Elisabeth ziekenhuis gegaan. We werden snel geholpen door zeer vriendelijke verplegers en artsen. Ik kreeg een recept mee voor zware ontsteking remmers en de arts gaf uitgebreide uitleg en advies.

Mijn hemstring spieraanhechtingen zijn nog steeds ontstoken vanwege de veranderde belasting na mijn hielcorrectie operaties. Na 1 dag de pillen ingenomen te hebben voelde ik al verschil! Het is zo fijn als je geen pijn meer voelt want dat vreet energie en is een aanslag op je humeur! (arme Eric! haha)

We zijn met de bus terug gegaan en door het stadscentrum gelopen. Erg leuk!

Er is een open podium muziekfestival bezig. In elke straat staat wel een tentje waar mensen muziek spelen of zingen. Na weer een voorraadje verse groenten te hebben gekocht zijn we uiteindelijk om 18.30 uur de haven uitgevaren en om de hoek van de haven voor anker gegaan in de baai. Jean ging mee met zijn Wunjo voor een laatste gezellige avond. Dit keer heb ik voor ons allen gekookt.

Vrijdag 28 juli 2023

Vanmorgen heeft Jean nog geholpen om Eric de bazaan mast in te hijsen die daar een aanpassing aan de mussenstag (nee er zitten geen vogeltjes op!) moest doen.

Nog een kop koffie en rond 12.00 uur was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen. Jean-Michel gaat naar huis en wij gaan de andere kant op,

Al hoewel??... de wind komt de komende week nog uit de verkeerde richting dus gaan wij eerst de eilandjes zoals Sark en Herm, die hier in de buurt liggen, verkennen.

Maar vandaag een rustige dag voor allerlei kleine klusjes. Eric heeft voor het eerst een oogsplits van 8 strengen gemaakt voor de nieuwe snubber. Een snubber is een lijn met een haak die je aan de ankerketting bevestigd en de lijn vastmaakt aan kikkers wanneer het anker uit is. Dit voorkomt dat de ketting vanzelf gaat uitrollen. Het splitsen en weer in elkaar vlechten is een heel werk maar uiteindelijk goed gelukt! En ik heb vandaag een volkoren brood in de broodmachine gemaakt. Die is ook super goed gelukt!

Wat hier ook mooi is: langs de kust (onderaan de kliffen) liggen zwembaden die uit de Victoriaanse tijd stammen. Met hoog water stromen deze baden vol en met laag water wordt er in gezwommen.. Op een natuurlijke manier elke dag vers water!

Nu gaan we ons maar eens voorbereiden voor het ontdekken van de andere kanaal eilanden. Tot snel! Wordt vervolgd !!! xoxo