top of page

Posts

• Eric

Guadeloupe Part 3. End of our Northern route. Going South! (Blog 45)

Maandag 15 April 2024 Deshaises Baai, Guadeloupe

Deze ochtend publiceer ik blog 44. Nog eens een foto blog. Blog 45 begin ik gelijk om weer even wat meer te schrijven. Als ik het niet bijhoud komt het er niet van of ben ik de helft alweer vergeten. Er gebeurt ongezien altijd heel veel. Vandaag is het weer erg regenachtig. Al een paar dagen eigenlijk. Shannon is deze ochtend online aan het werk. Als ik de blog gepubliceerd heb maak ik een rondje in de dinghy en verken het dinghy dok. In de middag doe ik wat klusjes. De boiler schoonmaken en ontkalken. Dat moet elke 3 à 4 maanden. De anode is deze keer aan zijn einde.

Deze vervang ik. Aansluiten maak ik de bilge leeg en spoel ik hem uit met schoonmaakmiddel. Omdat we het afwaswater direct over boord gooien ziet de bilge er nog redelijk schoon uit. Dat doen we dus niet voor niks. Zo gaat hij niet stinken. Om 1700 komen Ingeborg en Lourens voor een sundowner. Gezellig tijdens de zonsondergang. Shannon maakt vanavond sweet & source chicken. Zo is er alweer een dag voorbij. Je knippert een paar keer met je ogen en het is alweer tijd om de kooi in te duiken.

Dinsdag 16 April, 2024 Guadeloupe verkennen.

We gaan vandaag vroeg de wal op. We willen een auto huren en eindelijk eens over het eiland toeren. Dat blijkt niet zo makkelijk. Geen auto te krijgen vandaag in Deshaises. Dan nemen we de bus naar Pointe de Pitre. Voor €3,- pp. Het is een leuke tocht. Na een uur komen we op het busstation in Pointe de Pitre. Net daarachter zijn enkele autoverhuurbedrijven. Deze keer hebben we geluk. Een Fiat Punto. Groot zat. We rijden eerst naar het badplaatsje Sainte Ann aan de oost kant van Grand Terre.

Na een uitgebreide lunch rijden we naar Pointe de Chateau. Wauw dat is waanzinnig mooi. De dronebeelden spreken voor zich.

Via het centrum van het eiland rijden we terug naar de boot. Halverwege nemen we een jonge lokale liftster mee. En ze spreek nog Engels ook. Dat komt goed uit want we stuiten op een boerenprotest. Het is hier net Frankrijk😊 Onze liftster krijgt het voor elkaar dat we tussen de blokkade door mogen om onze weg te vervolgen. Dat scheelt veel omrijden. Onderweg doen we nog even wat boodschappen bij de Carrefour. In Deshaises nemen we nog een broodje. Het is alweer donker. Aan boord springen we na het opruimen van de boodschappen nog lekker even in de zee. Weer een mooie dag. Morgen vroeg naar de vulkaan.

Woensdag 17 April, 2024 Deshaises Guadeloupe

Vandaag gaan we om 0730 met de dinghy naar de wal. Vandaag hebben we nog een huurauto. We rijden naar het zuiden van Basse-Terre. Het Zuid Westelijke deel van Guadeloupe. Hier ligt de vulkaan Soufriere, 1457 m.

We rijden zover omhoog als mogelijk en vinden gelukkig net nog een parkeerplekje op het hoogste punt. We beginnen om 0930 omhoog te lopen en zijn na 2 uur boven. Het is een prachtige tocht over een rotsachtig pad. Grandioos uitzicht en zo goed als wolkeloos.

Als we om 1300 weer beneden zijn nemen we een duik in de warmwaterbron. Na onze zwempartij rijden we via de oost kust van Basse-Terre terug naar Pointe a Pitre om de huurauto terug te brengen.

Met de bus rijden we terug naar Deshaises. Als we met de dinghy terug varen blijken Lourens en Ingeborg niet vertrokken te zijn. De uitklaring was pas in de middag voltooid. Te laat om nog naar Antigua te gaan. We nemen tijdens een biertje bij hen aan boord afscheid van elkaar. Zij gaan verder noord en vandaar naar de ABC eilanden. Wij besluiten om overmorgen naar de NO kust van Guadeloupe te varen en zaterdag naar Petit Terre of Marie Galante. Een rondje Guadeloupe en dan naar Dominica.

Donderdag 18 April, 2024 Deshaises Anker

Vandaag houden we een rustige dag. Er staat geen wind dus zeilen wordt niks. Morgen staat er waarschijnlijk een beetje wind uit de goede richting om naar Point Louise aan de noord kant van Guadeloupe te zeilen. Dat zo u mooi uitkomen want dan kunne we zaterdag op de verwachte No wind naar Petit Terre (een kleine atol) of Marie Galante. Vandaag dus beetje aan de blog werken, beetje snorkelen en wat administratieve zaken uitzoeken. Shannon maakt een groentesoep met verse groente en bloemkool uit de over met een sausje.

Vrijdag 19 April, 2024 Deshaises naar Port Louise

Deze morgen maken we na het ontbijt klaar om te vertrekken. We gaan Guadeloupe in de komende dagen ronden. Er staat niet veel wind dus vertrekken we op de motor om 0900. Als we de baai uit zijn. Is er gelukkig net genoeg wind om te zeilen, 8 knopen. We zeilen eigenlijk heel comfortabel. De wind komt uit een totaal andere hoek dan het weerbericht had voorspeld. Nouja aan de wind maken we een aardige klap. Halverwege draait de wind en kunnen we over de andere boeg aan de wind naar het oosten. Not bad. In Deshaises regent het als we achteromkijken. Wij kunnen redelijk tussen de buien door naar Port Louise varen. Twee slagen en we komen om 1345 op de ankerplaats. Vlak aan de rand van een koraalrif. Mooie plek. We duiken gelijk het water in om te snorkelen. Prachtig, Net achter de boot. We zien veel vis en zelfs een octopus. Geweldig. Weer een aan het lijstje toegevoegd. Na de lunch varen we met de dinghy naar het haventje. Een aardig eindje van onze ankerplaats. Maar we hebben de 15 pk erachter dus zouden we er zo moeten zijn. Zouden! Halverwege stopt de motor er ineens mee. Shit. Totaal oververhit. Geen koeling meer. Dat is geen easy fix. De motor is echt heet. En nu? Geen paddels bij ons. Er zijn een paar jet skiërs aan het racen. Als we hun aandacht getrokken hebben geeft een ervan ons een sleep. Dan maar terug naar de boot. Grote motor eraf met behulp van de bezaan giek en 2.5 pk erop. Morgen maar eens uitzoeken wat er kapot is. Dat baart zorgen want dit wordt geen easy fix. Met de 2.5 pk tuffen we naar het haventje. Het is een heel rustig dorpje. Alles lijkt erg stil. Er zijn wat supermarktjes en we vinden ook nog een bakker. Helaas geen bruinbrood meer. Dan maar een stokbrood. Wat opvalt hier in Guadeloupe dat er veel muurschilderingen zijn.

Geen graffiti, nee echte Street art. Prachtige schilderijen. Aan het strand is een mooie bar waar we een drankje nemen. Eerst op de schommel stoelen. Daarna in de lounge banken op het strand. Met uitzicht op Abayomi. Heerlijk.

Net voor zonsondergang varen we terug naar boord. We halen gelijk de motor eraf en de dinghy aan dek. Morgen varen we vroeg verder. Het stikt van de knutten. Hele kleine vliegjes. Daar hebben we mooi knutten gaas voor. Maar met het licht aan trekt het in de kuip wel erg veel vliegjes. Dan maar alles dicht en eens binnen eten. Met de airco aan. Ook wel eens lekker. We gebruiken ze niet veel want het trekt aardig wat stroom. De accu’s zijn echter vol dus we kunnen wat uurtjes lijden zonder dat we de generator moeten starten. Lekker tortilla’s eten. Met deze keer weer guacamole! YES.

Zaterdag 20 April, 2024 Port Louise naar Grand Bourg, Marie Galante

Vandaag beëindigen we de Noordelijke route in de caribbean. We gaan rond Guadeloupe en verleggen de koers naar het zuiden. De meest noordelijke positie die we in de caribbean bereiken dit jaar is 16-32 N. We varen rond het noordelijkste puntje Pointe de la Grande Vigie op zaterdag 21 April 2024 om 0736.

Vanaf nu gaan we weer Zuid, tot Martinique. Daarna naar het Westen. Op het moment dat we rond de noordelijkste kaap van Guadeloupe komen draait wind gunstig. Halve wind /aan de wind, 12 knopen. Perfect. Onderweg passeren we Point des Colibris /Anse de Chateaux waar we van de week op het puntje hebben gestaan. Een machtig gezicht en gevoel om er nu langs te varen.

De wind is gunstig en rond 1230 zijn we al bij Petit Terre. Paradijselijke duo eilandjes midden in de Atlantic. Je moet van tevoren een boei reserveren. Dat is ons niet gelukt dus proberen we nu via de telefoon een plekje te krijgen. We hebben contact met het reservaat beheer maar het lukt uiteindelijk niet. Er is geen boei beschikbaar voor een boot zwaarder dan 10 mt. Wij zijn 17 mt. We hadden er al een beetje rekening mee gehouden.

We varen door naar Marie Galante. Onderweg maken we nog wat drinkwater. Het zee inlaat filter slaat echter iedere keer vol met lucht door het bewegen. Na een uurtje stop ik ermee. Als we achter het eiland komen rond 17 uur valt de wind weg of komt alleen van recht achter. Om voor de zonsondergang op de ankerplaats bij Grand Bourg te zijn varen we het laatste stukje op de motor. Als we de genua dichtdraaien horen we een knal boven in de mast. Een van de stoppers op de swivel is verdwenen.  Hoe kan dat nou weer? Morgen of overmorgen genua naar beneden halen om de swivel te bekijken Chips, weer een probleem erbij. Het houdt niet op. Pffff.  De reparatie lijst wordt langer. Gelukkig kunnen we de genua open en dicht draaien als we het heel langzaam doen. Om 1730 laten we het anker vallen in 4 m water. Een mooie lange tocht van 64 mijl. Not bad in 11 uur. Nu tijd voor de sprint race van China op het internet. (Zo blij Peter dat ik de races nog kan zien op de iPad!!!) De kwalificaties waren aantrekkelijk om te zien. En nu Verstappen als 4de start wordt de sprintrace ook interessanter. Morgen de Grand prix van China. We zijn te moe om nog de wal op te gaan. Morgen weer een dag.

Zondag 21 April, 2024 Grand Bourg – Saint-Louis

Als ik wakker word, eerst de Formule 1 race kijken. Die Verstappen is niet te verslaan op dit moment. Wat een klasse verschil met de rest. We liggen net achter de breakwaters van het haventje ten anker De wind en de deining is echter wat ongunstig gedraaid naar het OZO en komt nu net langs de breakwaters van het haventje. Na het ontbijt varen we met de dinghy naar de wal om te kijken of we kunnen uitklaren zodat we al naar Dominica kunnen. Helaas, dat gaat niet lukken op zondag. Daarom varen we een uurtje verder naar Saint Louise. Daar liggen we een stuk gunstiger en meer beschut tegen de wind en deining. Dan daar uitklaren morgen of overmorgen. Om 1300 liggen we alweer ten anker. Een stuk rustiger dan Grand Bourg. Aan het einde van de middag gaan we met de dinghy naar de wal.

Saint Louise blijkt een bruisend dorpje te zijn. Het is bovendien feestelijk want er is een zeilrace die vanuit Frankrijk hier finishen. La Transat NIJI 40 van Belle-Ile-de Mer (Morbihan) naar Saint Louise, Marie Galante De start was op 7 april ’24, De eerst finishen vandaag. Er zijn kraampjes met kunst en prularia. En er schijnt elke avond live muziek te zijn. We wandelen wat door het dorp en landen bij Restaurant Rouch aan het strand. Na een sundowner hebben we een heerlijk diner. Na het eten wandelen we naar de kade waar een Franse jazz/rock band speelt. Ook leuk. Het is een interessant eiland. Eerst dachten we snel naar Dominica te gaan maar we hebben tijd.  Bij terugkomst aan boord nog even een duik in het water. Deze keer met duiklamp. De vissen komen er gelijk op af. En het onderwaterschip is heel mooi te zien. Er liggen verschillende schelpen met slakken op de bodem.

Maandag 22 April, 2024 Saint Louise Anchorage.

Vandaag is een werkdag. Shannon heeft veel video meetings en ik ga nu echt eens wat onderhoud doen. Ik begin met de 15 pk Yamaha Enduro 15D. Van de week liep hij warm dus er is iets is met de koeling. Na alles uitgebreid bestudeert te hebben eerst maar eens de staartvin eraf halen en de impeller bekijken. Al snel wordt duidelijk dat de impeller nu uit twee stukken bestaat. De kern en de schoepen zijn los van elkaar.

Gelukkig heb ik een reserve en ook de pakkingen. Alles netje schoonmaken en dan een nieuwe impeller en pakkingen erin. Gelijk de hele buitenboordmotor schoonmaken en de vetpunten opnieuw met vet inspuiten en alles conserveren. Dan de kap maar eens een likje verf geven. Het fiberglas is kaal door de UV. Eerst schuren en dan een eerste laag met twee componenten verf.

Zo zijn we de hele ochtend en vroege middag bezig. Als de wind een beetje inzakt laat ik me door Shannon omhoog hijsen in de grote mast om de swivel van de genua te bekijken. Onderweg gelijk even de stagen inspecteren. Alles ziet er goed uit. Behalve de swivel dan. Een van de staven is er gewoon uitgevallen. Shit. Gelukkig heb ik deze ook reserve. (Thanks Herman voor het extra bestellen in July 2023?! ) De tweede zit los.

Als ik beneden ben besluiten we de genua te laten zakken zodat ik aan dek aan de swivel kan werken. Dat gaat allemaal redelijk goed. Aan het einde van de middag ook de beide staven opnieuw vastgezet en genua weer omhoog. In Le Marin moet de swivel uit elkaar. Daar moet alleen het hele voorstag voor los. Grote klus. Dat doe ik dan samen met Amel. Die hebben er ervaring mee en er moeten nog wat andere zaken aan de furlermotor en het profiel gebeuren. Voorlopig kunnen we de genua zo nog gebruiken en doet het furling systeem het ok.

Alleen de balloneer kunnen we niet gebruiken omdat de swivel niet goed uitlijnt met de twee profielen. De tongue zal moeten worden vervangen. Vanavond eten we een heerlijke salade met aardappeltjes uit de oven en kip. Dan deze blog maar weer eens online zetten. Wel leuk als jullie een reactie achter laten onder de blog. (Even voorbij de andere blogs scrollen en dan kan je je reactie in het opmerkingen vak achterlaten. Motiveert om meer te schrijven😊