top of page

Posts

• Eric

Amazing crew teamwork and great fun (Blog 29)

Woensdag 15 November, 2023 Los Gigantos

Vandaag van Los Christianos naar Los Gigantos. Een kleine twee uur varen. Er staat alleen geen wind, het wordt motoren. Weg van het toeristische Los Christianos. We gaan langs de west kust van Tenerife omhoog zodat we over een paar dagen bovenlangs naar Gomera kunnen zeilen. Hier aan de west kust staat toch geen wind. Altijd windschaduw van het eiland. Daarom naar de mooie plekjes op de motor. En we maken hoogte om straks halve en voor de wind over te steken naar het volgende eiland, Gomera. Onderweg maken we ook water. Nu we met 4 zijn moeten we toch elke 3 à 4 dagen wel water maken en stroom draaien. Gelukkig werkt alles goed. Omdat nu de dynamo op de hoofdmotor het ook weer doet kunnen we zelfs de watermaker aanzetten zonder generator. De accu’s zijn sterk genoeg. Toch weer een extra pluspunt van de reparatie /vervanging van de dynamo- regelaar. We gaan in een kleine baai onder de rotsen van Los Gigantos ten anker. Zeer indrukwekkend. Ook hier zijn is er weer westelijke deining. Het is moeilijk om een goed beschutte baai te vinden. Wat dat betreft vallen de Canarische eilanden me erg tegen. De eerste dag doen we rustig aan. We zijn pas 6 dagen bij elkaar maar alles loopt supersoepel, Ieder neemt zonder veel te overleg een taak op zich. Er wordt veel gelachen en de sfeer is top.

Donderdag 16 November, 2023 Los Gigantos

Deze ochtend zijn we een week aan boord met elkaar. Het gaat zo snel. Ik schrob de romp vanuit de bijboot. De andere kuisen (we hebben Vlamingen aan boord he!) het interieur. Na de werk-zaamheden genieten we samen van een heerlijke lunch met verse salade. Bram en ik gaan zwemmend naar de wal om te proberen een stuk de bergen in te klimmen. Met de bijboot gaat niet want de sterke branding zou de boot beschadigen als we op het rotsen strand landen. Met onze spullen in de waterdichte zakken landen we al zwemmend en surfend op het rotsen strand. De stroming en undertow is zo groot dat zelfs grotere rotsblokken heen en weer rollen als de overslaande golven op het “strand” beuken. We laten onze duikbrillen, snorkels en handdoeken op het strand liggen en trekken de vallei in om een poging te doen op de hoge rotsen te komen boven de baai. We worden verwelkomd door groepen van berggeiten. Heel erg leuk. De omgeving is top en we lopen en klimmen een uur omhoog. Waanzinnig landschap en tof om samen met Bram deze wandeling/klim te maken. Op sommige plekken moeten we echt verticaal omhoog. Na ruim een uur onderweg te zijn blijkt dat we niet op de goede route naar de top zitten. We nemen steeds een andere vallei om verder te komen. Via deze kant is het helaas niet mogelijk om op de top boven de baai te komen. Na wat eten en drinken keren we terug om voor het donker terug te kunnen zwemmen. Een top hike. Volgende keer via de andere vallei omhoog misschien.

Vrijdag 17 November, 2023 Los Gigantos- Punta Teno

Vandaag gaan we eerst even in het dorpje van Los Gigantos boodschappen doen. Een leuk klein dorpje maar wel erg toeristische. Daarna varen we naar Punta Teno. Op de het meest westelijke puntje van Tenerife. Als het ergens rustig op de ankerplaats kan zijn is het hier wel (hopelijk). Na aankomst nemen we een frisse duik. Daar er hier veel rots partijen zijn controleren we de positie van het anker. Net iets te veel stenen en rotsen. We gaan anker op en verleggen ons een 20 meter. Beter. Nu ligt het anker goed in het zand. We genieten na het eten samen van een prachtige zonsondergang en mooie sterrenhemel. De star walk app op de IPad wordt met bewondering ontvangen. De licht vervuiling is hier minimaal. Een klein beetje van de Melkweg wordt al zichtbaar. Strak als we echt op zee zitten. Dan kunnen de hele melk weg zien. Oh en niet te vergeten vandaag bakken we sinds lange tijd weer eens zelf een brood! Het blijft spannend of het lukt. Na een 1,5 uur zien we het brood bijna de machine uitrijzen!. Nou dat is in ieder geval goed gegaan😊 Na 3 uur is het boord klaar! . BESTE ooit gemaakt. Impressive voor de nieuwe bemanning 😊 pfff. Pluspuntje😊

Zaterdag 18 November, 2023 Punta Teno, Tenerife

Deze ochtend gaan we met z’n allen de wal op om een mooie wandeling door dit vulkanische maanlandschap te maken. Veel lava gesteente en cacti. Er zijn wat fanatieke toeristen die de lange reis vanuit Santa Cruz hebben gemaakt maar zeker niet zo toeristische als Los Christianos. We bezoeken de vuurtoren en daarna gaat Bram zijn looptraining doen. Samen met Sarah en Monica houd ik het op een rustige wandeling langs de imposante kust waarop de oceaan deining kapotslaat.

Terug aan boord bereiden we ons voor op onze eerste gezamenlijke duik. Zowel Sarah als Bram zijn duikers. Heel gaaf want dit wordt de eerste echte duik vanaf ons eigen schip. Super ervaring. We voelen ons bevoorrecht. Als alle duiksets opgebouwd zijn laten we ze in de dinghy zakken. Een volle dinghy. Gaat net. Net onder de vuurtoren zou een mooie duikstek liggen. Eerst gaat Bram met Sarah. Ik blijf aan de oppervlakte in de dinghy. Met de snorkel kan ik ze makkelijk volgen. Het zicht is zeker 25 m, Top. Na 40 minuten komen ze vol enthousiasme boven en pik ik ze weer op. Sarah is in de wolken. Prachtige duik met mooie rotsformaties, veel vis en grote octopussen. Als Sarah weer aan boord is maak ik me klaar en zak ik met Bram nogmaals naar 25 m. Een indrukwekkende rotspartij openbaar zich. Veel octopussen, stone fish en zelfs een Morene. We hebben maar 3 tanks dus Bram komt af en toe ook op mijn octopus automaat mee ademen. Die van hem is al bijna leeg. Nadat we de tanks zo goed als leeggezogen hebben maken we een safety stop voor Bram. Sarah pikt ons op en vol enthousiasme varen we terug naar Abayomi. Wat een top dag. Een hike over de maan en een duik in de wateren er omheen. Beter kan het eigenlijk niet worden.

Zondag 19 November. Punta Tena – Valle Gran Ray, La Quema Gomera

Vandaag zeilen we naar Gomera. Naar Valle Gran Ray regio, La Quema. Het mooiste en groenste eiland. De wind is perfect. Weer een hele mooie zeildag. 15 knopen wind. We maken een wat grotere boog om de noordkant zodat we langer wind houden. De voorspellingen zegen dat de wind weg zakt als we ten westen van Gomera komen. We kunnen de nieuwe crew eindelijk de ballooner tonen. Na wat uitleg staat de ballooner snel. Heerlijk voor de wind. We maken weer water en laden de accu’s op. In dit geval op de generator. Helaas hebben we er ineens een ongevraagd probleem bijgekregen. De contactsleutel schakelaar van de Volvo blijft in de voorgloei stand hangen. En hij gaat niet meer naar stop. Zucht!! Weer een klus waar ik niet op zit te wachten. We stoppen de Volvo op de motor zelf en schakelen de stroom af zodat ook de machinekamer fans stoppen. Ik trek het dashboard uit elkaar en demonteer de contactsleutel schakelaar. We vinden het voorgloei draadje en koppelen die alvast los. Nu kunnen we toch de motor starten en gebruiken. De contact schakelaar haal ik uit elkaar.

Er zitten allemaal palletjes en veertjes in. Ohhhh jee! Dat wordt erg lastig. Na wat gefriemel verandert er weinig. Deze schakelaar is kapot. Daar hebben we een vervanger voor nodig. Shit! Net voordat we naar de Kaapverdische eilanden willen. Als ze die hier in de Canarische eilanden maar hebben. Als hij van het vaste land moet komen liggen we zo een week te wachten…….. We zoeken het internet af en vinden in Las Palmas een Volvo dealer. Die gaan we morgen vroeg dan maar gelijk bellen om 0800. Fingers crossed. Na aankomst laten we de dinghy te water en hangen we de 15 pk eraan. Monica slaagt voor haar dinghy vaarbewijs😊 Daarna gaan we met z’n alle even de wal op om het dorpje La Quema te verkennen. Een erg leuk en rustig dorpje. Op de kade zit gelijk een heel gezellig en lokaal restaurant. Tijd voor een late heerlijke lunch.

Net voor zonsondergang laten we drone weer eens op. De gimbal is nog steeds “stuck” maar met een beetje kunst en vliegwerk kunnen we nog wel wat mooie foto’s maken. s’Avonds neemt Sarah ons mannen onder handen en toont haar beste kappers skills. Bram is makkelijk. Commodo kaal. Maar met de tondeuse lukt het ook bij mij heel goed. Not bad😊

Maandag 20 November, 2023 Volvo Dealer, Alberto en Gomera tour

Om 0745 probeer ik ongeduldig de Volvo dealer al te bellen. Heeft geen zin natuurlijk. Nog geen gehoor. Om 0805 heb ik ze te pakken en leg het probleem uit. Vrij snel blijkt dat hij weet waar ik over praat. Binnen een half uur heb ik de bevestiging dat hij er op midden Gran Canaria er nog een op voorraad heeft. Wat een opluchting. Nu nog aan boord zien te krijgen! De goden zijn met ons!! De laatste twee van onze nieuwe bemanning. Irene en Skip zijn in Las Palmas op Gran Canaria. Ze zouden vandaag naar ons toe reizen met de ferry. Skip ( de Nederlandse jongen van 20 jaar uit Amsterdam had ik al even ingelicht gisteren. Deze schakelaar is van dus danig belang dat we overeenkomen dat zij hem vandaag ophalen en pas morgen naar Gomera komen. Wat een mazzel. De schakelaar wordt online betaald (wel effe weer € 279!) en Bram, Sarah, Monica kunnen rustig van onze tour op Gomera gaan genieten. Voor € 42 hebben we een prima Ibiza met volledige verzekering. Niet de banden natuurlijk😊! Voorzichtig rijden dan maar. We nemen de lege duikflessen mee om te proberen deze ergens te vullen. We rijden heerlijk over het eiland en maken ook weer een wandeling op de perfect aangegeven en onderhouden wandel routes. Voor mij is het de tweede keer dus dat scheelt een hoop zoeken. We eten net zoals met de hockeymannen van Tempo 34 in hetzelfde berg restaurant . Ik voel me al een lokale hier 😊😊. Zelfs sommige bochten in de heftig slingerende weg kan ik me herinneren. En zeker de plek waar we 2 weken geleden een lekke band hadden😊. Aan het einde van de middag komen we in San Sebastian waar we proberen de flessen te vullen. Het enige vulstation wat er was heeft zijn compressor voor keuring op Tenerife. Jammer. Geen volle flessen voor we naar de Kaapverdische eilanden gaan. Met Sarah gaan we langs het hotelletje om in te checken en de bagage te droppen. We lopen nog wat door het stadje. Natuurlijk even langs het huis van Columbus. Ik lijk wel een gids 😊 We nemen een ijsje en strijken neer op een terras voor ons afscheid cocktail. Het was erg gezellig met Sarah erbij . Jammer dat ze niet mee kan naar de Kaapverdische eilanden. Dat wordt net te laat voor haar i.v.m. met werk. Bram, Monica en ik rijden terug. Heerlijk door de bergen over de kronkelwegen. Effe lekker bochten draaien. Het zou prachtig zijn om hier een motortocht te maken. Net na het donker zijn we terug in La Quema waar gelukkig onze dinghy trouw ligt te wachten. Moe van de lange dag strijken we aan boord neer voor een laatste drankje waarna we vroeg te kooi gaan. Morgen wordt een lange werkdag, Grote schoonmaak en alle beddengoed weer eens in de wasserette kuisen😊. Alles op en top voor de laatste twee bemanningsleden aan boord komen. MET de contact schakelaar. Die hebben ze al opgehaald.

De wind begint echter behoorlijk op te steken en we liggen nu echt te rollen als een gek. We dachten dat we het ergste hadden gehad! Dit is echter niet uit te houden. Ik besluit dat we maar eens een hek anker erbij moeten gaan zetten. Hopelijk kunnen we dan een beetje goed slapen. Bram en ik trekken het extra anker en de ankerlijn van 100 m tevoorschijn en met de dinghy breng ik hem weg. Op zo’n 80 m zet ik het anker overboord. Op de Genua winch trekken we de kop in de deining. Het werkt! We liggen nu niet meer zo erg te rollen maar deinen alleen nog op en neer over de lengte as. Helaas veranderde gedurende de nacht de wind en stroom weer en lagen we toch weer meer te rollen. De Canarische eilanden. Pffffff. De enige echte zekere oplossing hier is een jachthaven!

Dinsdag 21 November, 2023. De dag van schoonmaak en vertrek naar de Kaapverdische eilanden.

Het weer wordt er niet beter op. Nu is de wind naar het oosten gedraaid en vallen de winden direct van de hoge rotswanden naast ons nar beneden. Dit creëert valwinden met vlagen tot wel 40 knopen. En deining dwars erop. Om ons heen waaien verschillende dinghy’s achter de andere jachten om. Er liggen toch nog 25 jachten ten anker. Je ziet de bemanningen allemaal stand-by in de kuip voor het geval het anker gaat krabben. Abayomi ligt soms heftig te slingeren maar het anker houdt prima. Ik breng Bram en Monica naar de wal om 3 wassen te kunnen doen, de laatste boodschappen, de huurauto terug te brengen en de duikflessen weer aan boord te nemen. Blij dat we een sterke 15 pk erachter hebben hangen. Alles kost twee keer zoveel tijd met zo’n heftig rollend schip. Maar het lukt allemaal, stroom draaien, water maken, flessen opbergen, interieur kuisen en poetsen met meubel polish. Uitgeput nemen we er rond 16 uur een biertje op. Van Irene en Skip horen we om 1700 dat ze op de laatste ferry van San Sebastian naar La Quema zitten. Vroeger dan verwacht kan ik ze om 1800 met de dinghy ophalen bij de ferry pier. Gelukkig is de wind even gaan liggen. Irene en Skip komen met een volle rugzak aan dus dinghy weer vol.

Zij zijn de afgelopen 3 weken op zoek geweest in Las Palmas naar een schip om op mee te kunnen varen. Het was in Las Palmas erg druk met gelukzoekers en backpackers die probeerden mee te komen op een van de 150 jachten die meedoen aan de ARC en ARC+. Een jaarlijks terugkerend evenement. Een soort flottielje van jachten die een Atlantische crossing niet in hun eentje willen maken. Volledige bullshit natuurlijk want na een halve dag zie je elkaar de volgende 2 tot 3 weken niet meer. Meestal een paar uur voor aankomst kom je weer een paar schepen tegen. Duidelijk NOT my thing en ook nog eens kostbaar om aan mee te doen. Gezellig joh met 150 schepen in een haven liggen! 😊😊 Om 1810 worden de Italiaanse (30) Irene en Nederlandse (20) Skip door de huidige crew van Bram, Monica en ondergetekende met Champagne en (Italiaanse) Spaghetti Carbonara verwelkomt. Een bond gezelschap! Spannend maar ziet er veelbelovend uit. Ook de nieuwe twee hebben zeilervaring. Niet wat betreft oversteken maar wel op zee. Omdat de wind in de komende dagen in een cirkel van 60 mijl rond de Canarische eilanden weg gaat vallen besluiten we om 2100 gelijk te vertrekken. Hierro slaan we over. Op naar de Kaapverdische eilanden. EINDELIJK een echte oversteek!!!! Het is nu al een feest. Weg wezen hier. De eilanden van de Kanaries zijn leuk maar de goede rustige ankerplaatsen zeeeer spaarzaam. Ik sla ze een volgende keer over. Moet wel zeggen dat ik niet op Lanzarote en Fuerteventura ben geweest en begreep dat ankeren daar beter is.