top of page

Posts

• Els

Het Franse deel van De Golf van Biskaje 12 augustus t/m 19 augustus (blog 13)

Zaterdag 12 augustus 2023,

Ile de Glenan, baai Saint Nicolas In St. Nicolas baai van de eilanden groep Ile de Glenan was het water heel rustig, daardoor goed geslapen. Het is vakantietijd in Frankrijk en dat is te merken, het werd steeds drukker met Franse boten die voor anker kwamen.

Er liggen hier twee rijen met moorings (boeien waar je de boot aan kan vastmaken) maar wanneer je die gebruikt kost het €20 per nacht. Wij (en vele anderen) lagen gratis voor anker achter deze twee rijen en net zo veilig.

De zon schijnt maar het water is nog ijskoud hier. We zijn naar de wal gegaan. Het eiland is klein en je loopt zo van de ene kant naar de andere. We hebben bij de opstap/afstap plaats van de ferry een patatje gegeten. Twee patatjes voor 9,00! Het wordt steeds gekker.

In de baai lag een boot waarvan Eric eerst dacht dat het de Evolution van weile Wubbo Ockels was. Dit bleek niet zo te zijn maar wel van dezelfde bouwer. We maakten kennis met de eigenaren van Novara: Nigel, Veronica en vader Peter uit Nieuw Zeeland. Ze nodigden ons meteen uit om te komen eten en dat werd een heel gezellige avond.

Zondag 13 augustus 2023,

Strand dag

Vanmorgen kregen we de Kiwi's op de koffie, ze waren ook nieuwsgierig hoe onze boot eruit zag. Vele verhalen, ideeën en handige tips werden uitgewisseld door de mannen en vrouwen.

Daarna zijn wij de wal opgegaan om naar het strand te gaan zodat Eric de drone op kon laten.

Op een gegeven moment zagen we Kerpa (Paul en Kerstin) aan komen zeilen. Zij kwamen in dezelfde baai te liggen. Eric snel de drone opgelaten om ze te filmen maar het sd kaartje was vol, oeps! Zonde, want het waren vast fantastische beelden van de zeilende Kerpa geweest.

Maandag 14 augustus 2023, Boodschappen/Proviand

Vandaag vertrekken we naar Lorient. Vol verwachting, want er was daar een pakket met bestelde spullen naar toe gestuurd door onze buurvrouw Ineke. En Eric had al bericht gekregen dat het bij het havenkantoor van Lorient was afgeleverd. De reis ging zeer vlot, goede wind, geen hoge golfslag, zonnetje en de radio aan. Fantastische gezeild met ook nog de balooner voor de bazaan mast gehesen (de achterste mast dus). Prachtig gezicht.

Onderweg kwam er een grote groep dolfijnen mee zwemmen, vlak langs de boot!

Blijft magisch om te zien, en zo dicht bij, je kon ze bijna aanraken! De haven van Lorient ligt achter in een diepe inham van het land. Er zijn daar verschillende havens en veerdiensten dus erg druk maar uiteindelijk kwamen we op onze bestemming aan. We kregen een plek langs de kade toegewezen. Heel vriendelijk personeel, het havengeld was 58,00. Daarvoor kregen we er 2 gratis fietsen te leen bij! En gratis kaartjes voor de bus en ferry! Het pakket met onze bestelde spullen lag er. Gelukkig!

We konden water bunkeren en stroom van de wal nemen, allemaal zonder extra kosten. Super service. Onze voorraad verse groente en fruit was op en we zagen op het internet dat er een Lidl in de buurt was. Wij dus op de fiets boodschappen gaan doen.

De fietsen waren afgeladen met tassen en wij zo blij als een kind terug gefietst. Het was zo lekker om boodschappen voor normale prijzen te kunnen doen i.p.v. de woeker prijzen die gehanteerd worden op de eilanden. Omdat de fietsen nu al afgeladen waren besloten we om morgen de rest van de boodschappen te gaan halen.

Dinsdag 15 augustus 2023,

Een dag met een gaatje…..

We kregen een schoonmaak woede! Eric heeft de hele boot weer geschrobd en van zout ontdaan. Ik heb me binnen in de boot druk gemaakt met het schoonmaken van de natte cellen, keuken en kajuit. Tevens de wassen gedraaid en gedroogd. Rond 13.00 waren we klaar. Eric is s' morgens vroeg met het grootzeil, (waar een scheur in zat) op de fiets (!) naar zeilmakerij Quantum Sail geweest waar hij heel vriendelijk werd geholpen. Het zeil werd gelijk professioneel gemaakt waarbij Eric ook nog kon helpen. Stoom curcus zeilmaken. Met extra 2 setjes tell tails voor de Genua erbij slechts €80,00.

Het bleek vandaag een nationale feestdag te zijn in Frankrijk, geen 1 winkel open! De Lidl dus jammer genoeg ook niet. Op de terugweg zagen we gelukkig toch nog èèn supermarkt die open was. Daar hebben we onze melk kunnen kopen. Wel voor bijna

2,- de liter! Toen zijn we op de fiets naar “ La Base” gegaan. De bakermat van de IMOCA race zeilboten. Dit zijn de boten met foils. Een jachthaven waar een deel van de (Volvo) Ocean race boten in voorbereiding zijn geweest en waar een onderzeeboot bunker ligt uit de WOII. Een mekka voor Eric!

We zijn naar een museumpje geweest waar een decompressie tank stond waar zeelieden in moesten oefenen voordat ze te werk gingen op een onderzeeër. Indrukwekkend en ik kreeg het er benauwd van als ik zag hoe dat vroeger in zijn werk ging. Daarna nog wat rond gefietst en om 18.00 de fietsen ingeleverd. We zouden vertrekken om naar een eiland ,wat zo’n 4 uur varen was, te gaan. Maar helaas liep alles anders.......

Wat ik nog niet verteld heb is dat er een ferry boot op/af stap plaats recht tegenover onze ligplaats was. Deze ferry’s moesten eerst draaien voordat ze weer konden vertrekken, dit ging gepaard met grof geweld.

Zware motoren en gebruik van sterke schroeven wat een enorme waterverplaatsing veroorzaakte. Op het moment dat wij wilden vertrekken kwam er net een ferry aan. En terwijl Eric naar mij roept dat ik de lijn los kan gooien begint op dat moment de ferry met zijn draai rondje. Ik zei nog tegen Eric dat we weer naar de kant gedrukt werden maar hij dacht dat hij dit wel op kon vangen met zijn boeg schroef..niet dus! We werden door het schroef water van de ferry met onze achter zijkant tegen een, ook aan de kade liggend, zeiljacht gedrukt.

Wat volgde was gillende mensen en geluiden van brekend zonnepaneel glas. Uiteindelijk toen we los kwamen hebben we meteen weer aangemeerd. Wat een schrik! Strepen op de zijkant van de boot, een zonnepaneel helemaal aan diggelen, las van een scepter afgebroken, railing verbogen. Ook het andere jacht met schade aan, onder andere, zijn scepters.

De schade werd over en weer opgenomen en verzekering papieren ingevuld. Eric begon meteen de zijkant van de strepen te ontdoen. Bleken gelukkig geen krassen te zijn maar rubber wat van de andere boot af gekomen was. Het zonnepaneel verwijderd en maar gelijk in de vuilnis container gegooid. Al het glas van dek weg gehaald en toen alsnog vertrokken om 20.00 uur. Omdat het later was geworden dan gepland besloten we naar het eerste eiland te gaan wat tegenover de Lorient baai ligt. Dit was slechts een uurtje varen want we “ vlogen” met 9 knopen over het water. Toen het eiland en de baai in zicht kwam zagen we Novara van de Nieuw Zeelanders daar al ten anker liggen. Eric en ik staan er samen even naar te kijken...... Eric kijkt vervolgens vooruit en handelt in een split second, boot op manuel (van de automaat af) en het roer vol om. Wat bleek? Er kwam een kleinere zeilboot over stuurboord in volle vaart op ons afgevaren! Volgens het zee aanvarings reglement en de zeil regelementen hadden wij voorrang als zeilschip over bakboord. De twee heren op deze boot hadden ons echter helemaal niet gezien door hun grote genua! Het scheelde 1 meter toen we elkaar voorbij schoten! Dat scheelde dus heel weinig! En dit zou een frontale aanvaring zijn geweest met grote gevolgen! Wij met 9 knopen snelheid en zij met ook zeker 7 knopen. Even ter vergelijking voor de niet zeilers…je kunt het vergelijken met dat wij in een auto reden met 140 km.p/uur en er een spookrijder aankomt met 120 km.p/uur en je op 1 meter afstand de auto nog net kan ontwijken. Met de schrik in ons benen gooiden we die avond om 21.00 het anker uit. What a day!!

Woensdag 16 augustus 2023,

Ile d' Houat; Twee Amel Super Maramu's onder zeil.

Wakker geworden met een stralende zonnetje. De baai ligt vol met boten. De mensen van de boot Novara hebben we jammer genoeg niet meer gezien. Zij vertrokken voor 1 week naar de haven van Lorient.

In het gisteren afgehaalde pakket zat een nieuwe

v-snaar voor de broodbak machine. Tùùrlijk heeft Eric de machine weer gemaakt! Dus kunnen we nu weer brood bakken.

Boot Kerpa ligt ook in deze baai voor anker en het bleek dat we dezelfde volgende bestemming hebben namelijk Ile d’ Houat. We vertrokken tegelijk en hebben de hele route achter en naast elkaar gevaren. Er zijn over en weer foto’s en filmpjes gemaakt van onze boten in actie. Prachtig! Kamikaze Eric moest nog wel even de mast in omdat de val en de balooner gedraaid zaten. Maar dat was zo gebeurd.

De reis ging voorspoedig totdat we vlakbij het eiland waren en ik een zeilboot aan stuurboord aan zie komen die maar niet van koers wilde veranderen. Weer hadden wij volgens de reglementen voorrang maar dit wisten ze blijkbaar niet. Ik waarschuwde Eric en nadat hij het even aangekeken had haalde hij zijn gas toeter te voorschijn om een alarm signaal af te geven. Je zag dat er toen een beetje paniek uitbrak op de andere boot en dat de motor erbij gezet werd om nog even snel vlak voor ons langs te gaan (i.p.v. achter ons langs zoals het hoort en veilig is). Weer schrikken dus! Op de ankerplaats aangekomen was het super druk en om 21.00 uur eindelijk kunnen eten.

Donderdag 17 augustus 2023.

Etentje met Kerpa bemanning

Een dag vol zon die we rustig doorgebracht hebben, even bijkomen van alle hectische belevenissen van de afgelopen dagen. We hadden Paul en Kerstin van boot Kerpa te eten uitgenodigd. Ze kwamen om 19.00 uur. Dat werd een gezellige avond.

Vrijdag 18 augustus 2023

Van de Zuid naar de Noord kant van Ile d' Houat

Vandaag aan wal gegaan en zo’n 2 uur gelopen. Schattig dorpje met huizen uit 1800 en natuurlijk weer de nodige prachtige uitzichten.

Paul en Kerstin kwamen onverwachts langs in hun dinghy met de vraag of wij vanavond dan bij hun wilden komen eten. Altijd fijn en leuk!

Maar eerst varen we beide naar een andere baai aan de Noord kant van het

eiland. Dit i.v.m. draaiing van de wind en het niet de hele nacht willen rollen in je bed. We kwamen nu vlakbij de hoge rots kust te liggen, erg mooi uitzicht!

S’ avonds bij Paul en Kerstin gegeten. Heerlijk om een keer niet te hoeven koken!

Zaterdag 19 augustus 20023

Ile Hoedic

Nadat Eric zijn duik had genomen en ik me gedoucht had aan dek zijn we aan wal gegaan om een stuk te lopen op het andere deel van het eiland. Met het bijbootje (de dingy) het strand op en via een steil smal pad tussen de hoge varens door naar boven klimmen. Hoge kliffen en onder ons, in de baai, onze boot. Prachtig!

Rond 13.30 uur zijn we weer verder gevaren. Dit keer is het eiland Ile Hoedic onze bestemming. Het is maar 7 mijl. Er stond echter weinig wind dus we gingen zeer langzaam. Maar de zon scheen en we hebben geen haast. Kerpa was al eerder vertrokken en zou naar dezelfde baai bij het eiland gaan liggen. Die lieten onderweg echter weten dat ze in een andere baai bij Ile d' Houat gingen liggen omdat ze gehoord hadden dat er een technofeest op het eiland Hoedic zou zijn die avond. Wij waagden de gok en gingen door. We gingen voor anker in (weer) een drukke baai. Zijn aan land gegaan met de dinghy en hebben weer een stuk gelopen. In een piepklein dorpje was een warme bakker waar we vers (stok)brood hebben gekocht.

Helaas was er veel deining in de baai dus rolden we aardig heen en weer maar het was er verder rustig, geen technofeest!

Morgen gaan we verder naar Ile d' Yeu, zo'n 48 mijl varen ( 7 à 9 uur). Hier maken we een tussenstop om daarna naar de geboorteplaats van onze Amel Super Maramu Abayomi te gaan. La Rochelle!