top of page

Posts

• Els

La Rochelle 20 t/m 27 augustus (Blog 14)

Zondag 20 augustus 2023:

Ile d' Yeu

We vertrekken vandaag van Ile d'Hoedic naar onze volgende bestemming: La Rochelle.

vuurtoren van Ile d'Hoedic

Zo’n 140 mijl varen. Omdat ik het (nog) niet fijn vind om ’s nachts te varen houden we een overnachtings-stop bij het eiland ile d’ Yeu, zo’n 8 uur varen van Ile d'Hoedic. We hebben de eerste 4 uur op de motor moeten varen omdat er nog geen wind was. Uiteindelijk kwam de wind en liepen we 7 tot 8 knopen. Met de zon erbij was dit heerlijk zeilen maarrr…

Er "moest" weer geklust worden tijdens het zeilen.... Eric begon met het recht buigen van de railing die in Lorient beschadigd was geraakt. Daar maakte hij van houten balkjes eerst een constructie voor. Deze moesten echter met een dremel bewerkt worden. Nu heb ik er een hekel aan als er tijdens het varen met elektrisch gereedschap gewerkt wordt maar Eric was er druk mee totdat er in ene een knal, grote steekvlam, geknetter en rook uit het gangboord kwam.

Ik schrok enorm. Eric nam een snoekduik en trok de stekkers van de dremel en het verlengsnoer uit elkaar. Bleek dat beide stekkers geheel gesmolten/verbrand waren door kortsluiting wat een grote schroeivlek op het dek achter liet.

HOUDT HET DAN NOOIT OP??

Na polijsten bleek de plek op het dek mee te vallen. Het zal wel opnieuw geschilderd moeten worden. De stekkers van de dremel en verlengsnoer werden vervangen door nieuwe en werkten gelukkig nog. De oorzaak bleek in de stekker van het verlengsnoer te zitten. Deze had even in het (zoute) water gelegen en het zout wat achter gebleven was had nu de kortsluiting veroorzaakt.

Effin, we kwamen uiteindelijk in de baai van ile d' Yeu ten anker en hebben daar een rustige nacht gehad.

Maandag 21 augustus 2023: Île de Ré

Deze keer geen tijd om het eiland te verkennen, we vertrekken deze ochtend naar

La Rochelle. Weer weinig wind aan het begin van de reis maar halverwege kwam deze goed opzetten. Pal van achteren dus ideaal om de ballooner op te zetten.

Toen zoefden we over het water en op een gegeven moment in gezelschap van dolfijnen die wel 2 meter uit het water sprongen! Spectaculair! Helaas ging het te snel om mooie foto's te kunnen maken. Bij aankomst in de baai om 23.00 uur, vlak bij Rivedoux de Plage, was de zon verdwenen en bescheen de maan de baai van ile de Ré. Het was zo donker dat ik echt niet kon zien hoe de omgeving er uit zag, ik ben dus heel benieuwd morgen!

Dinsdag 22 augustus 2023: Haven van La Rochelle

Dat was een verassing om wakker te worden en te zien waar we nu eigenlijk lagen!

Een groot lang wit strand aan de ene kant, een commercieel havengebied aan de andere kant en er tussen een lange brug (soort Zeeland brug maar dan 35 m hoog) die het vaste land met het eiland verbind.

Wij vertrekken om 10.00 uur naar de haven van La Rochelle. Dit is de grootste haven voor plezierjachten van Europa. Er liggen hier zo’n 5000 jachten! La Rochelle is ook de “geboorte” plaats van de Amel jachten. Onze Abayomi is hier 27 jaar geleden gebouwd.

Er is een steiger die gereserveerd is voor alleen Amel jachten. Wij kregen een prima plek aan het einde van de steiger toegewezen.

Alleen bleek later wel dat het jachthaven kantoor helemaal aan de andere kant van de haven ligt. Maar deze is weer wel snel te bereiken als je de dinghy gebruikt. We hebben het havengeld betaald. Drie nachten voor de prijs van twee, wat er op neer kwam dat we 45,00 p/nacht betaalden. Best redelijk.

Later kregen we te horen dat in de toekomst aan deze steiger oudere types Amel niet meer welkom zijn. Als Henry Amel dit zou kunnen horen zou hij zich omdraaien in zijn graf!

Henri Amel, an emblematic founder

Henri Amel - whose real name was Henri Tonnet, Amel being his resistance name - was born in 1913 and was passionate about boats from his childhood. Mobilized during the war, he was seriously injured in one eye and lost his sight for several years. But this handicap will develop in him a strength of character and will incite him to build strong, safe and easy to handle sailing boats.

Er was naar deze haven ook een pakketje gestuurd met drie ceramisch zuigertjes voor de hoge druk pomp van onze EchoTec watermaker. Helemaal vanuit Trinidad. Bij navraag bleek dat dit geweigerd was door het havenkantoor en dat het doorgestuurd was naar een Fedex dependance aan de andere kant van de stad. Er was ook een wasserette dichtbij dus hebben we beide een leenfiets genomen die we voor maximaal 2 uur mochten gebruiken. Eric is het pakketje gaan ophalen en ik heb 2 wassen laten draaien, daar waren we beide heel blij mee :-) Eric heeft geïnformeerd naar monteurs die de gescheurde las van de railing voet kunnen lassen. Ze kunnen gelukkig morgenochtend al komen kijken.

Schuin tegenover ons wapperde een Nederlandse vlag op een Amel Super Maramu.

Met deze mensen werd snel kennis gemaakt, Sikko en Brigitte. Zij hebben hun boot net 2 maanden geleden in deze haven gekocht. Dat werd een gezellige borrel.

Woensdag 23 augustus 2023: haven van La Rochelle

Het heeft flink geregend vannacht en het was zwaar bewolkt weer toen we om 08.00 uur opstonden. De lassers waren er om 10.30. Aardige jongens die binnen twee uur alles gelast en gerepareerd hadden. Eric heel blij! Tot hij de rekening via de mail binnen kreeg.€477,00! Nu maar hopen dat de verzekering het vergoed...

De zon brak door en het werd al snel heel erg warm, zo’n 35 graden! Er was echter geen tijd om daar van te genieten, er moest en zou op die middag alles, wat de mannen gelast hadden, gepolijst en gewaxt worden. Mijn humeur daalde daardoor naar een dieptepunt want waarom kon dat klusje niet wachten tot het wat minder warm was??

Om 17:00 waren we er mee klaar ( ik letterlijk al veel eerder..haha)

Gelukkig was er toen wel tijd om met de dinghy naar het strand te gaan, Sikko en Brigitte gingen met hun eigen dinghy mee. Een groot, druk strand en heerlijk om even in de zee te duiken.

Het was tegen 20:00 uur toen we teruggingen en Brigitte stelde voor om uit eten te gaan. Zij wist een leuk restaurant op loop afstand (Le Bistrot de Meme) waar we vrij laat aankwamen. We konden nog net op tijd, voordat de keuken ging sluiten, een hoofd- en nagerecht bestellen. Heerlijk gegeten en wederom een gezellige avond.

Donderdag 24 augustus 2023: haven van La Rochelle

Het heeft vannacht flink geonweerd, veel felle flitsen, donder en regen.

Afgelopen maandag heeft Eric twee zonnepanelen besteld. Deze komen met DHL uit Duitsland en worden naar het havenkantoor van La Rochelle gestuurd.

Aangezien het vorige pakketje ook geweigerd was gingen we informeren of ze het nu wel aan zouden willen nemen. Dit was geen probleem, totdat ze naar de maten van het pakket vroegen. Toen Eric 1.20 x 1 meter aangaf verschoten ze bijna drie keer van kleur. Nee zulke grote pakketten namen ze niet aan! Wij hadden het echter al besteld en hun adres doorgegeven dus bleven we aandringen. Uiteindelijk stemden ze toe en zouden ze ons bellen wanneer het aankwam. We moesten het dan wel gelijk komen ophalen, het liefst binnen een uur. Nu begon er een bel rally met DHL en de leverancier van de zonne panelen. Het bleek uiteindelijk dat de panelen nog niet eens verzonden waren! Grote kans dus dat ze pas na het weekend geleverd gaan worden. Dat wordt dus knarsetandend afwachten.

Na dit alles zijn we met de dinghy naar de wal gegaan en hebben we beide weer een fiets geleend. Eric ging naar een paar winkels om te kijken of er nog onderdelen voor ons type boot te scoren viel, ik wilde perse nog een keer een was laten draaien in de wasserette nu het nog kon. Zo gezegd zo gedaan. Ik wilde niet wachten bij de wasserette dus besloot op de fiets naar een supermarkt op zoek te gaan om nog wat dingen in te slaan. Met behulp van mijn navigatie app op mijn mobiel vond ik er 1 op zo’n 10 min.afstand. De terugweg verliep wat minder soepel, ondanks mijn navigatie app nam ik een paar keer een verkeerde afslag zodat ik bijna 20 minuten over de terugweg deed en zwaar bezweet weer bij de wasserette aankwam. Ik heb ook een oriëntatie vermogen van 0,0!

Het is onze laatste dag in de haven en daarom zijn we met de dinghy naar de oude haven in het centrum van La Rochelle gevaren. Mooi!

Wel erg toeristisch met toeristen prijzen. Als voorbeeld: na rondgelopen te hebben namen we bij een zaakje 2 cappuccino, kostte €9,40!

Teruggekomen om 17:00 uur, vroeg Brigitte of we nog even mee gingen zwemmen.

Dat wilden we maar al te graag! Dus met z’n drieën (Sikko ging niet mee, hij is niet zo'n zwemmer) met de dinghy naar het strand om af te koelen in zee. We werden daarna door haar uitgenodigd om spaghetti te komen eten. Ik heb een lekkere salade gemaakt en we hebben heerlijk op hun boot gegeten. Een gezellige laatste avond in de haven op deze manier.

Vrijdag 25 augustus 2023: Île de Ré

De oude ankerketting van Sikko & Brigitte is aan vervanging toe!

Nu we nog water van de wal kunnen gebruiken heeft Eric de hele boot weer

schoongemaakt en afgespoten zodat al het zout eraf was. Ook meteen onze water tanken weer vol gebunkerd. We gaan vandaag vertrekken uit de haven en weer ten anker voor het eiland Île de Ré, wachten totdat de panelen afgeleverd worden bij het havengebouw en we ze op kunnen komen halen.

Sikko en Brigitte zouden ook mee gaan voor een paar nachten, helaas ging dit niet door i.v.m. een te oude ankerketting. Jammer! We zijn om 15:00 vertrokken en een uur later lagen we voor anker in de baai.

Zaterdag 26 augustus 2023: Île de Ré, Rivedoux de Plage

Op de weerkaarten is te zien dat het wel een week kan gaan duren voordat we op een comfortabele manier naar onze volgende bestemming La Coruna (Spanje) kunnen varen. We kunnen dus op ons gemak wat klusjes doen en het eiland bekijken.

Een enorm lange en hoge brug verbind het eiland met het vaste land. Auto’s betalen tol om hier over heen te mogen rijden, €16,00 voor een retour! Maar daardoor rijden er wel gratis bussen op het eiland die helemaal rond gaan en kost een retourkaartje in de bus van het eiland naar het centrum van La Rochelle slechts €4,50.

Ook zijn er fiets verhuur zaakjes zodat je ook fietsend de brug over kan.

Het is wel aan te bevelen om een elektrische fiets te huren want er staat hier vaak een pittig windje.

Vandaag naar de wal gegaan, de dinghy op het strand gedragen en op ontdekking reis.

We werden heel vriendelijk te woord gestaan door de buschauffeurs bij het kleine busstation en kregen een informatie boekje waarin alle lijnen, opstapplaatsen en vertrek en aankomsttijden in stonden. We besloten een busje te nemen die het hele eiland rond ging. Op een gegeven moment drukt Eric (zonder overleg) op de stopknop en moesten we in the middle of nowhere uitstappen. We kregen hier (op z’n zachts gezegd) onenigheid over en raakten elkaar tijdens het lopen uit het oog. ( Lees: Eric woest de ene kant op lopen en ik de andere kant) Ik had de folder niet bij me waarop de bushaltes stonden dus zat er voor mij niets anders op dan terug te lopen naar het strand waar onze boot lag. Helaas had ik niets te drinken of te eten bij me en was er nergens iets waar je dit kon kopen. Dat was dus in de brandende zon wel even afzien.

Eric appte op een gegeven moment dat hij de bus terug genomen had en naar de boot ging. Ik liep toen door uitgestrekte wijngaarden (want die zijn hier veel!) terug naar de kust. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel...ik kreeg de Notre Dame van dit eiland te zien! :-)

Na 1 ½ uur bereikte ik de kust, ik had goddank mijn portemonnee bij me en ben in de eerste de beste strandtent wat gaan drinken. Pffff. Toen over het strand gelopen tot waar wij voor de kust lagen. Het was toen 18.15 uur. Eric kwam (nadat ik hem geappt had) mij met de dinghy van het strand halen. Het werd geen gezellige avond maar zoals eerder gezegd..elk nadeel heeft zijn voordeel ...ik had wel bijna 6 km. gelopen zonder pijn in m'n knieën!

Zondag 27 augustus 2023: Île de Ré, Rivedoux de Plage

Vandaag is Eric vroeg begonnen met het maken van de watermaker, een hele klus waar hij tegenop zag. Uiteindelijk werkte de hogedruk pomp wel maar werkte de lage druk pomp weer niet naar behoren. Frustrerend! Dit alles nam veel tijd in beslag, de tijd vliegt zo wie zo voorbij! Besloten werd om er voor vandaag mee te stoppen, even de tijd nemen om te relaxen..F1 Grand prix kijken!

Ik heb me gestort op het schrijven van dit nieuwe blog en zo vloog de dag voorbij.

s' Avonds pannenkoeken gegeten. Er staat een pittige wind dus schommelen we de nacht in. Morgen met de bus over de brug, even kijken of ik naar de kapper kan en La Rochelle verder verkennen.

Veel lees plezier! Tot volgende week! xoxo