top of page

Posts

  • Eric

Laatste onderhoud in Le Marin. Weer samen. Pasen in Martinique (Blog 42)

Maandag 25 Maart, 2024 Le Marin Martinique

Deze morgen ben ik vroeg wakker, Eigenlijk heb ik niet veel geslapen. De hele nacht lig ik te woelen over de reparaties. Hoe het beste e.e.a. te doen. Ik moet de uitlaatgassen leiding slang er helemaal afhalen. Maar de uitlaat zit op de waterlijn. Er zit een terugslagklep in maar toch. Om 0700 ontbijtje, yoghurt met banaan, muesli en rozijnen. Dan snel alles klaar maken. Met de dinghy vaar ik eerst naar de InoxAlu shop om 0800 sta ik voor de deur. Ze doet net open. Mooi. Met een beetje dramatisch verhaal krijg ik het voor elkaar dat ik de waterlock om 12 uur weer kan oppikken. Dat komt goed uit. Dan met de dinghy naar de jachtwerf, 10 min verderop. Daar eerst de uitlaatgassen slang bemachtigen. Ze hebben hem pfff, dat is al een hele opluchting. Ik kan hem een half uur later ophalen want hij komt uit de opslag. Dan ga ik langs bij de Volvo mecaniciens. Die raden aan om rvs-studs te maken van draad lengte. Daarvoor even weer naar een andere shop. Ook dat is er. Dan weer terug bij de winkel voor de slang.

Ze komen hem net binnenbrengen, €242. Ok! Tja. Die gaat hopelijk weer jaren mee. Nu kan ik er een krijgen dus beter maar investeren. Straks als hij uit elkaar scheurt in een ander land kan ik hem natuurlijk nergens vinden. Terug aan boord stop ik een grote prop in de uitlaat buitenboord met een sok eroverheen. Dan haal ik de oude slang weg. Er zit staaldraad in dus met de haakse slijper slijp ik hem door. Anders blijf ik bezig. Dat gaat redelijk snel. De oude slang rol ik op en tape hem aan elkaar vast, Dan een oud laken eromheen want ik heb net de dinghy gepoetst, Van een meter RVS 316 draad einde maak ik vier nieuwe studs.

Ook doorzagen met de haakse slijper. RVS is zonder een goede bankschroef niet te zagen met de botte ijzerzaagjes die ik heb. Met een draadsnijder schoon ik de draad uiteinde van de studs op. De studs nu met een moment sleutel vastzetten. Daar heb ik net de juiste dop voor gekocht. De moment sleutel had zo’n kleine kop dat al mijn doppen te groot waren. Tegelijk met het draad einde dus een verloop gekocht en een extra dop 13 met kleine kop. Na de Turbo instaleer ik de nieuwe slang. Nieuwe ophang korden. Alles zit er om 11:30 uur op. Snel vaar ik naar de Inox Alu shop. De beugel hebben ze netjes gelast en nu aan twee kanten. Even een (stok) brood en dan maar gelijk een belegd broodje. Aan boord zet ik de waterlock box er weer tussen. Alles klaar.


De eerste start is met de stopknop om olie rond te pompen naar onder andere de turbo die eraf is geweest. Als er olie uit de leiding komt draai ik die ook vast en start de motor. Die loopt in ieder geval gelijk. Ik lig op de boei maar ben toch wel erg benieuwd of de turbo het nu beter doet. Dus even warm laten lopen en dan even snel de toeren opvoeren in zijn werk vooruit. De turbo gaat gelijk naar 2800 toeren. Dat lijkt goed. Echt proberen moet ik morgen tijdens varen doen. Dat wil ik doen voor ik de jachthaven in ga, Alles zo goed als klaar. Dat is meegevallen. Dan toch maar even wat drinkwater gebruiken om de ramen en reling te ontzouten. Ik heb niet veel water meer (300 liter van de 1000) dus moet eigenlijk zuinig doen. Maar de ramen zien er niet uit met al dat zout erop. Het heeft deze week bijna niet geregend. De elektricien zou vandaag langskomen voor de Onan generator maar ik heb nog niks gehoord. Als ik Caraibe Marine erover bel hoor uiteindelijk dat hij morgen pas kan. Shit. Dan zou ik de boot in de jachthaven leggen en naar het vliegveld om Shannon op te halen. De monteur moet echt ff kijken dus dat kan ik niet combineren. Ik besluit om dan vandaag alvast maar even de test vaart te maken op de motor. Ik gooi om 1515 los van de boei en vaar via de betonning naar zee. Dan kan ik ook gelijk even een beetje water maken. In ieder geval iets en de watermaker wordt ook weer op tijd gespoeld. Als ik de watermaker aan het bijzetten ben vergeet ik bijna de boeien. Shit ik zit bijna op een ondiepte. Net op tijd kan ik het roer omgooien. Ik liep zo goed als 8 knopen. Ik voel even dat ik wat grond raak. Ik schuin er doorheen/overheen. Pfff dat was echt net op tijd. Kijk maar op de track op van Noforeignland. 

Net op de 2 m lijn gooi ik het roer om. Als ik dat niet gedaan had was ik zwaar omhooggelopen. Eikel! Als ik veilig uit het nauwe vaarwater ben zet ik de watermaker bij. Eerst minimaal 30 minuten spoelen en dan testen op ppm’s met de TDS meter. De turbo lijkt goed te werken alhoeel hij niet de hele tijd op 2700/2800 toeren blijft. Hij zakt terug naar 2450 rpm. Het is een stuk beter maar helemaal tevreden ben ik nog niet. De Volvo mecaniciens maar eens vragen wat dit zou kunnen veroorzaken, Het spoelwater is eigenlijk al zoet maar de TDS meter geeft nog 570 aan. Dat moet naar maximaal 500. Liever nog veel minder maar dat lukt de laatste tijd niet echt. En het water smaakt goed. Misschien dat ik die nieuwe TDS meter moet kalibreren. Geen idee hoe dat moet. Het spoelwater gebruik ik om de boot te ontzouten. Komt dat ook nog goed. Ik vaar 45 minuten naar buiten. Dan draai ik om en rond 1800 ben ik weer tussen de boeien. Dan snel de watermaker af want in de baai kan het niet echt fris zijn met al die schepen. Wel meer dan 2000. Pelle en zijn vriendin Maria van sv Niord zijn ook in de baai aangekomen. Ik zie de boot aan bakboord ten anker liggen. Wat verder van de jachthaven maar daar moet ik morgen toch naar binnen. Maakt niet uit waar ik nu ga liggen voor de nacht. Als Pelle en Maria terug zijn van inklaren en boodschappen doen komen ze een biertje drinken. We zien er naar uit om samen te gaan duiken in de komende week. Maria duikt ook niet dus de dames kunnen zich ook samen vermaken als het klikt. Ik heb via de app contact met Shannon. Die is helemaal gestrest voor de reis. Om middennacht Vegas tijd stijgt ze op naar Miami. Als alles goed gaat landt ze morgen om 14 uur op Martinique. Dan nog een uurtje met de taxi. Ze is bijna niet te kalmeren. Vervelend. Ik kan echter weinig anders doen dan haar gerust stellen dat alles goed komt, Die zal wel helemaal kapot zijn als ze aankomt. Maak ik maar lekker Nasi Goreng morgen. Of Taco’s? Het is 2300. Ik ga ook maar eens naar bed. De boot ligt goed ten anker.

 

Dinsdag 26 Maart, 2024 Le Marin Martinique van anker naar jachthaven

Om 1100 zou de elektricien komen om samen naar de 12V dynamo van de generator te kijken, Die werkt net goed. In Suriname had ik hem laten testen maar die mannen zeiden dat er niks mis mee was. Het is een aparte dynamo dus misschien beter om een Onan generator specialist te laten kijken. En die hebben ze hier. Ik ga om 1015 anker op en als ik de jachthaven oproep op de VHF-kanaal 9 krijg ik te horen dat ik op het uiteinde van steiger 4 kan meren. Er is een mannetje op de steiger die me helpt meren. De wind is aanlandig en niet te veel dus alles gaat van een leien dakkie. Alhoewel een stootwil tussen de boot en steiger uitglijdt. Shit, net weer langs een scherp stukje. Dus weer een kras, Straks er maar proberen uit te polijsten. 

Als ik vastlig loop ik naar Caraibe Marine. De elektricien kan pas om 1330 komen. Vervelend. Nu kan ik echt niet naar het vliegveld om Shannon op te pikken. Voorlopig gaat het een stuk beter dan zij verwacht had dus dat is een opluchting. Ik verwissel ondertussen een van de zekeringen voor de inductie kookplaten. Degene die erin zit is maar 10 A en was eerder voor een magnetron aansluiting. Op die zekering had ik de inductie kookplaten aangesloten. Hij klapt er nu uit als ik beide platen vol aanzet. Ja logisch 1500+2000/220 is 16 A. Dus 10A is niet genoeg. Ik heb gelukkig nog eenzelfde type 16 A zekering dus een eenvoudige swap. Om 1400 komt eindelijk de elektricien opdagen. Hij meet 12,37V AC. Dat zou genoeg moeten zijn. 

Na wat overleg besluit hij een nieuwe regelateur en dynamo te zoeken. Dat gaat vandaag niet mee lukken. Morgenochtend komt hij terug zegt hij. Om 1530 komt Shannon met de taxi aan. Net op tijd klaar met de elektricien. We zijn zo blij om elkaar weer te zien. Echt een fijn gevoel. Ze heeft twee grote dozen van 25 kg bij zich en twee weekendtassen vol. Gelukkig hebben ze hier grote steiger trolleys😊 We hijsen alles aan boord. Ik denk dat Shannon helemaal “total loss” is van de reis maar ze wil alles gelijk uitpakken en opbergen. Bij elkaar een doos vol met eten. Van alles wat ze nog in huis had en hier moeilijk te krijgen is. Ook een paar nieuwe slippers voor mij, Een nieuwe polijst machine, lenzen vloeistof, nieuw hoesje voor mijn telefoon. Ik lijk wel jarig! Alles krijgt vrij snel zijn plekje. Door alle opwinding zijn we alleen allebei vergeten om foto’s te maken van deze dag! Shannon heeft ook nog zin om te koken. Wat een energie😊 Heerlijke kip met sla en speciale aardappelschijfjes in saus die zij heeft meegenomen. Voldaan strijken we neer in bed. Van het eten? Ja onder andere😊!

 

Woensdag 27 Maart, Le Marin Martinique Marina naar Anse Chaudiere

Ik word om 0600 wakker van gestommel aan dek. Shannon is al heel vroeg op en heeft al Yoga gedaan en meditatie bij zonsopkomst, De volgende keer graag op het voor dek😊! I Al hoewel ze zachtjes probeert te doen is de achterhut als een grote klankkast. En het zijn voor mij vreemde geluiden die mij direct wakker maken. Ach volgende keer op het voordek en dan kan ik uitslapen😊 Deze ochtend staat er heel veel op het programma. Elektricien, afspraken maken over nieuwe giekogen. Even langs bij de Volvo monteurs, ligplaats betalen en boodschappen doen. Alles voor 13 uur. Dat wordt krap. Gelukkig komt de elektricien om 0830. Een nieuwe regelateur wordt geprobeerd. Dat is hem niet. Die doet het gewoon goed. Deze dynamo moet 18 V leveren. Een deel gaat verloren in de aansturing van de generator. De rest is om de accu op te toppen. De mijne levert slechts 11.37V Dan een nieuwe dynamo proberen. Dat blijkt het toch te zijn. Een nieuwe dynamo € 389. Shit dat is wel erg veel. Op het internet kan ik ze goedkoper krijgen. Maar dan nog op de post, Duurt weer lang etc. etc. Nu komt er de juiste in met garantie. Uiteindelijk toch maar doen. Met diagnose en onderdelen €570. Kassa! Pfff. Nouja nu eindelijk opgelost voor hopelijk een hele lange tijd.

Ik ga betalen in de Caraibe Marine shop en mag de fiets van de elektricien lenen. Dan gelijk ook maar even langs de jacht werf voor bespreken giek oog en bij de Volvo monteurs langs. Onderweg regent het pijpenstelen. Toch maar even doorzetten want nog veel te doen. Het probleem van de Volvo is toch de verouderde Turbo concluderen de monteurs uit mijn verhaal. Het is zeker beter en wordt met opnieuw inlopen nog wel iets beter, Op den duur moet er gewoon een nieuwe turbo in. Deze is op de waste gate zitting versleten en ook de cavitatie rond het schoepenwiel is niet meer evenredig verdeelt. Hierdoor zit er niet overal evenveel (of te veel) ruimte meer rond het schoepenwiel. Het kan geen kwaad. De Volvo is sterk genoeg, Alleen voluit draaien op 2800 rpm gaat niet zonder goedwerkende turbo.

We doen het er voorlopig maar even mee. Genoeg geld uitgegeven weer dit bezoek. Eens kijken wat ik online kan kopen. De origineel van Volvo is wel erg duur. Terug aan boord heeft Shannon gelukkig alles dichtgemaakt. In mijn afwezigheid was het gaan plenzen. Fijn dat ze alles afgesloten heeft. Houdt veel vocht buiten. We pakken snel de tassen en haasten ons naar de supermarkt. Terwijl Shannon al van alles uitzoekt ga ik even naar de havenmeester om het liggeld te betalen. Een nachtje €45,- Ze vragen niks over op de boei liggen. Dat is een meevaller want volgens de website moet je daar ook voor betalen, Geen slapende honden wakker maken, Al genoeg geld moeten uitgeven hier. De supermarkt heeft behoorlijk veel groentes en fruit, bijna alles kunnen we hier krijgen. Behalve avocado’s en echte hollande oude kaas hebben ze veel. €300. Kassa! Zo kom ik op ruim €1500 aan kosten dit bezoek in Le Marin, Ik vrees wat het volgende bezoek allemaal gaat kosten als de monteurs van Amel en Caraibe Marin echt belangrijke dingen moeten gaan doen. Terug aan boord of eigenlijk onderweg naar de boot al moet Shannon in haar wekelijkse managementmeeting. Ik trek dan maar alles alleen aan boord. Om 1330 moeten we echt weg. Zo kan ik ook alles het snelste wegbergen, Het zweet loopt over mijn rug. Ook de andere koelkast bijzetten want dan kunnen we alle groentes en fruit langer houdbaar houden. Als alles weg gestouwd is breng ik snel het winkelwagentje terug. Op de terugweg neem ik even een koud biertje, Die heb ik wel verdiend. Terug aan boord is Shannon zo goed als klaar, We maken samen de boot gereed voor vertrek. Shannon herinnert me eraan dat de dinghy nog van de zij naar achter de boot moet. De motor had ik er al afgehaald. Er staat weinig wind. Op de motor varen de baai uit. Dan zet ik de watermaker bij. Tijd voor Shannon om even te gaan slapen want die was zo vroeg op en heeft gisteren erg lang gereisd. Die is op. Wel heel fijn dat ze zo meewerkt aan boord om het varen onder de knie te krijgen, Dat is een grote steun en heel prettig. De motor kan uit, We varen langzaam onder vol zeil, 2.5 tot 3.5 knopen. We hebben de tijd. Het is maar 18 mijl naar het anker plaats. Zo kunnen we ook wat meer water maken. De wind draait wel meer naar achter dus de boom moet ook nog gezet worden. Druk, druk, druk. Dit is meer een werkdag. Het is regenachtig, Dan weer luiken dicht en dan weer open, Het is warm, 35° C dus beetje ventilatie is wel fijn. Als de batterijen vol zijn zet ik nog maar even de drogers bij, Dan draait de generator tenminste op vol vermogen. Dat is beter voor de generator. Zelfs de airco kan even bij achter, Als ik ook de airco in de salon ook aanzet begint de omvormer te assisteren, De generator kan het dan niet meer alleen, De vraag is 6500 W. Dat is iets te veel blijkbaar voor de generator. Theoretisch is de generator 6.5kVA maar boven de 5200W komt hij niet. Dan gaat de omvormer assisteren en vraagt extra amps uit de batterijen. Mooi systeem waardoor de boel niet tript. De zon schijnt onregelmatig en met deze bewolking leveren de zonnepanelen ook niet genoeg bij. Is ook wel een beetje een extreme situatie die ik creëer. Twee drogers, watermaker, computers, en twee airco’s. Een airco af dan maar. Als we om de kaap komen is Shannon weer fris en fruitig. De wind valt helemaal weg of komt pal van voren. We draaien de zeilen weg en varen het laatste stukje op de motor. Shannon stuurt de boot over de koerslijn naar de ankerplaats. Via de whatsapp had Pelle aangegeven waar hij ligt. En dat het redelijk rustig was met de deining. We komen om 1730 ten anker. Samen genieten we van een sundowner op het voordek. Heerlijk weer buiten de Marina. 

Daar voel ik me een stuk minder vrij en beperkt. We springen net na zonsondergang gelijk in het heldere water. Ondanks dat de zon al onder is kunnen we de bodem (7 m diep) nog goed zien. Zo fijn weer op het anker en met maar een beperkt aantal boten. Alhoewel ook weer wennen want we schommelen toch aardig. We maken samen toritillas. Helaas zonder guacamole. Geen avocado’s te krijgen. Na het eten relaxen we en praten we weer veel over hoe goed het gaat op zo’n kleine oppervlakte samen. Het praten gaat goed. Heel fijn. Een verhelderende ervaring. Het brengt alle onuitgesproken verwachtingen en wensen boven. Shannon kan het in haar facebook blog weer erg mooi verwoorden. En haar wijsheid is denk ik ook de trigger voor mij dat het samen zo goed gaat.

 

Quote


Shannon Rae

We are two very strong willed, sovereign, type A, driven, alphas and live in 650 sq ft with nothing but water surrounding us. Which means when we need a break… there isn’t much of a place to go. How do we do it?

How do we thrive in this environment?

💥 We butt heads.

💥 We don’t always agree.

💥 We have different preferences at times.

💥 We both like things our own way.

💥 We’re both stubborn people. 😂🤷🏼‍♀️

We are also…..

Conscious, patient, good communicators, empathic, and emotionally intelligent.

👉🏼 We actively listen to one another. (An actual technique)

👉🏼 We truly respect each other.

👉🏼 We consider each other.

👉🏼 We work as a team. We actually plan together. We know each others’ dreams and goals. Daily to lifetime. And we work toward them together.

👉🏼 We leverage each others’ strengths and support each others’ gaps.

👉🏼 We use I statements, share our feelings and needs, and we make specific requests of each other. (We keep this simple and straight forward too! No belaboring things)

👉🏼 We make agreements based on those requests and then we honor them. Action over words.

👉🏼 We accept each other as we are. We don’t try to change the other.

👉🏼 When it gets heavy or tough or stressful we go laugh and play until we’re light. Then we address it again if we need to. We are VERY intentional with this one.

⛵️⛵️⛵️⛵️

Tomorrow I’ll tell you how we intentionally love each other in all five love languages. #5 🙌🏼

It’s been a game changer to be with someone who shows up, is extremely present, does the work with me, supports me in my own inner work, and takes responsibility for his own.

And always, always gets curious about how we can love each other better.

Power Centered Living and Leading

With Shannon Rae ❤️

 

Unquote

 

Pffff wist niet dat ik dat allemaal in me had. Zou er bijna van naast mijn schoenen van gaan lopen. Vele relaties uit mijn verleden denken daar heel anders over 😊 Ach misschien daar veel van geleerd. Worden we toch een beetje wijzer met de leeftijd? NEEEE!! Ik wil niet volwassen worden😊 Of kan dat samen? Lekker slapen nu. Het was een lange en drukke dag, Wel veel bereikt. En veel geld uit moeten geven. Maar nu eindelijk weer op het water. Morgen lekker snorkelen en misschien wel duiken met Pelle.

 

Donderdag 28 Maart, 2024 Anse Chaudiere

Vandaag appt Pelle me of ik met hem wil gaan duiken. Tuurlijk, Shannon slaapt nog maar dat komt wel goed. We ontbijten lekker, eitje erbij. Ik maak alle duikspullen klaar en Pelle komt me om 1000 oppikken met zijn dinghy. Shannon gaat in een twee uur durende video meeting. We varen naar Pointe Burgos. Aan de Noord kant van de baai. We komen op een van de mooiste duikplekken van Martinique. Dat horen we later van de duikshop. We dalen af naar 27 meter. Er zijn geweldige mooie koraaleiland. We zien lion fish, schildpadden en ook een moreen. We duiken zo’n 50 minuten. Prachtig. We denken dat we redelijk terug uitkomen bij de dinghy. Echter als we boven komen blijken we toch 100 m verder afgedreven te zijn. Stukje terugzwemmen. Ook niet erg. Top duik. Dat vieren we met een biertje in de dinghy. 

Terug aan boord duik ik snel even onder de boot. De aangroei begint nu toch sneller op te bouwen. Ook de schroef heeft al wat kokkels. Met een koperborstel maak ik de schroef schoon. Daarna veeg ik met een zachte de plekken aangroei van de romp. Dat ik de grond heb geraakt in Le Marin een paar dagen geleden is goed te zien. Er zitten aardig wat krassen in de anti-fouling op de onderzijde van de kiel. Jammer. Het restant van mijn duik fles is niet genoeg. Beter gelijk alles in een keer schoonmaken dus ik verwissel de fles en maak snel de romp verder schoon. Kijken hoelang hij schoon blijft, Het lijkt erop dat hij in die gebied sneller aangroeit. Shannon is klaar met haar meeting. Kunnen we lekker samen lunchen en wat relaxen. Om 1500 heeft ze nog een belangrijke meeting. Bezig bijtje. Om 1545 gaan we met Pelle en Marie naar de wal om de duikflessen te vullen en wat te drinken. Het is een klein dorpje maar er zijn behoorlijk veel toeristen.

De duikshop is nog dicht want de mannen zijn nog op het water, We nemen ondertussen een biertje op het strand. We spreken af dat we morgen terugvaren naar Diamond Rock. Een van de andere beroemde duik spots rond Martinique. Als we bij de duikshop terug zijn is de eigenaar de flessen al aan het vullen. Sympathieke man en geen vragen over test data van de flessen. Wel €20,- voor twee flessen. Dure lucht😊Terug aan boord genieten we van de zonsondergang en eten spaghetti. Ook weer eens lekker.



Vrijdag 28 Maart, 2024 Anse Chaudiere

Er staat hier toch wel erg veel deining. Niet echt prettig. Het vergt een hoop van je balans en is daardoor erg vermoeiend.


Na het ontbijt varen we snel richting Diamond Rock. Top duik locatie. 


Aan de lijzijde van het eilandje gaan we om 10:00 ten anker. Samen met Shannon snorkel ik langs de rotsen. Gelijk zien we een schildpad en heel veel grote naald vissen. Vooral de rotsformaties zijn erg mooi. Dat belooft wat voor de duik. Het is echt super dat we met onze eigen boot nu hier zo ten anker kunnen en dan zo goed als van de boot kunnen duiken. Ultiem! Er komen veel duikers helemaal uit Le Marin (20 mijl terug) om hier te mogen duiken. Om 1130 komt Pelle me ophalen en varen we met de dinghy naar de andere kant van het eiland. We maken een prachtige duik, De rotsformaties zijn indrukwekkend. We zien ook meer vis dan verwacht. Lion fish en veel andere koraal vissen. Er zijn twee prachtige tunnels waar je doorheen kan duiken. Toppie.  

Op de terugweg is Pelle zijn lucht zo goed als op. Hij haakt aan op mijn buddy automaat, No problem. We zwemmen weer te ver terug maar gelukkig want anders hadden we die gigantische barracuda van1.5 m niet gezien. Pelle denk dat hij zeker 10 kg was. Zo groot heb ik ze lang niet gezien. We komen boven en moeten toch weer 50 m terugzwemmen naar de dinghy. Weer een top duik. Terug aan boord even alles uit spoelen en te drogen hangen, Dan laat ik nog snel even de drone op. Het is zo’n mooie plek. Hier overnachten is echter te onrustig. We trekken om 1520 het anker eruit en varen richting de baai van Fort de France. Zo’n 18 mijl naar het noorden. De wind is tegen en daarom eerst een uurtje op de motor. Gelijk nog eens de Turbo testen, Die doet het redelijk, Kan beter maar dan moet ik echt een nieuwe kopen. En zo belangrijk is het ook weer niet. Zonder Turbo varen we ook nog 6 knopen. Als ik in de machinekamer een check rondje maak blijkt dat de lucht aanzuig ventilator het niet doet. Shit, wat nu weer. De wind is ondertussen iets gunstiger gedraaid waardoor we verder kunnen zeilen. Als we aan de wind varen kijk ik in de machinekamer verder wat het probleem is. Ventilator doorgemeten. Die doet het prima. De aanstuur stroom doet het niet. Waar komt die nu weer vandaan? Als ik met veel moeite de kabeltjes heb gevolgd kom ik uit bij de andere ventilator die de warme lucht uit de machinekamer moet wegtrekken. Die zit vlak bij de uitlaatgassen slang die ik vervangen heb, Beetje friemelen met de draadjes en de aanzuig fan doet het weer, Gelukkig ook weer opgelost. Terwijl Shannon haar noodzakelijke middagdutje doet zeil ik rustig de baai binnen. Heerlijk rustig met 4 knopen varen we langs de kust. Als we wat dieper de baai binnen zijn is Shannon alweer boven. Mooi moment voor haar om de kardinale boeien te leren herkennen. We gaan ver achter in de baai ten anker bij het plaatsje Les Trois Islets. Een diepe inham. Totaal geen deining hier. Super rustig. Het lijkt de Kralingse plas wel!


Dat is wel even lekker voor de afwisseling. Om ons heen horen we de geluiden van de bossen en boerderijen. Krekels, kikkers en hanen. Het grappige is dat deze boot hier met de vorige eigenaren als sv NATHAPE ook is geweest. Ik heb verschillende van zijn tracks nog op de computer staan.

We genieten onder het genot van een Gin-tonic van de zonsondergang. Ik probeer Elianne te video bellen maar die is waarschijnlijk met haar vriendinnen aan het stappen. Jammer, hopelijk morgen dan. We praten weer veel. De tijd vliegt voorbij. Shannon maakt vandaag Broccoli met kip en aardappeltjes met een sausje. Of ik een maatbeker heb? Ja natuurlijk. Een met allerlei maten, ml, ounces, dl, liters, wat je maar wilt. Ik wil een met CUPS! Cups? Dat is toch geen maat? Weer iets Amerikaans zeker?! 😊 Afijn volgens mij heb ik ergens anders nog een maatbeker. Nooit van een maat CUPS gehoord maar ja. En zie daar! Op deze maatbeker staat 1 cup, 2 cups etc. Shannon helemaal blij😊 Het is soms wat met al die verschillende cultuurshocks. Maar ook wel erg grappig.

 

Zaterdag 30 Maart, 2024 Les Trois Islets anchorage

Een hele rustige nacht. ’s Morgens hebben we eerst een die gaand gesprek over onderlinge verwachtingen. Heel verhelderend. Zo leren we elkaar goed kennen. Shannon maakt platanen met scrambles eggs. Ik maak een nieuwe yoghurt omdat die van gisteren geëxplodeerd is. Als ik na het maken op de beter yoghurt kijk blijkt het fromage te zijn. Tja nogal logische. Dat is heel wat anders. Verkeerde uit het schap gepakt. Gelukkig komt Pelle langs om te vragen of we nog wat nodig hebben. Zij gaan even naar de supermarkt. Een stokbrood en yoghurt graag. Ondertussen probeer ik maar zelf weer eens een echt brood te bakken. Een tijd geleden. Ik neem dit keer zelfrijzend bakmeel. Moet daar nu gist bij of niet? Zit dat er nu al in of niet? Er zit bakpoeder en rijsmiddel in. Maar er staat niks op over gist. Eerst probeer ik het zonder. Na 3 uur is het klaar. Niet echt goed gerezen.

Dan nog maar eens met een beetje gist. We gaan het verschil zien. Shannon heeft een kleine mixer meegenomen van huis. Die doet het véél beter dan de blender die ik aan boord! Tuurlijk, maar niet tegenspreken😊. Ze gaat energie/proteïne ballen maken die je niet hoeft af te bakken. Ik ben ondertussen bezig met de sub opblazen en de zware buitenboordmotor voorbereiden om aan de dinghy te hangen. Plots hoor ik een gil en een plof. Oh jee! Shannon heeft de mixer aangesloten! Op hetzelfde moment dat ik het hoor denk ik: “Oh shit dat gaat natuurlijk niet”. Te laat! Wij hebben 220V/50Hz aan boord. De mixer komt uit de US en is 110V/60Hz. Die is gebakken toast. Maar het blijkt gelukkig met de blender ook prima te gaan. Toch energie ballen. 

Van cashewnoten maakt Shannon vervolgens nog een dipsausje. Ook lekker met toastjes. Zo zijn we de hele morgen druk bezig. Daarna hangen we de hangmatten op en relaxen in de zon. Het is wel erg bewolkt. Na een tijdje gaat Shannon de sub uitproberen. Eerst op de knieën daarna zelfs staande. Niet slecht na zo’n lange tijd. 

De rest van de middag doen we rustig. Beetje blog bijwerken. Morgen is het eerste Paasdag. Eitjes koken en kaneel broodjes bakken. Alweer een maand voorbij. Vanavond maak ik weer eens nasi goreng (met trassie!) en met eigengemaakte pindasaus. Ik heb ook nog uitjes, atjar en gebakken uitjes. YES! Heerlijk. 


Zondag 31 Maart, 2024 Eerste Paasdag, Les Trois Islets Anker, Hike to Pointe du Bout

Deze ochtend heerlijk Paas ontbijtje. Gekookte eitjes, stokbrood, echte boter, muisjes, hagelslag, oude kaas en volle melk. Jammie! Zoals gewoonlijk zijn alle buitenlanders verbaasd over de muisjes en de hagelslag op brood😊


Shannon heeft chocolade Paashazen meegenomen uit de US. Volmaakt. Na het ontbijt lekker even nog zwemmen en dan met de dinghy naar de wal. We willen een lange wandeling maken naar de punt van het schiereiland Point du Bout.


Twee uur verder zijn we er eindelijk. Een mooie wandeling met een prachtig uitzichtpunt bij het Fort de la Pointe du Bout.

Er lijkt zelfs een Duitse geschutskoepel te zijn Huh? We zitten toch in Martinique? Niet aan de Atlantische wall. Die Duitsers waren hier toch niet in de tweede wereldoorlog? Later blijkt het volgens de eigenaar van het restaurant een koepel uit de eerste wereldoorlog te zijn. Wel is het veel verder lopen dan we gedacht hadden, En ook niet vlak maar zeer heuvelachting. Zo ver hebben we in maanden niet gelopen. We nemen onderweg een lekker ijsje. Later een ijskoude pint!


Daarbij een hamburger met patatjes als lunch. Natuurlijk mayo bij de frietjes!


Volgens de uitbater komt er om de 40 minuten een bus langs richting Les Trois Islets. De eerste zien we om 1512 voorbijkomen. Om 1555 weer een dan? Om 1550 staan we bij de bushalte. Om 1630 nog geen bus. We lopen een stukje in de richting van de volgende bushalte. Daar is in eider geval een echt wachthokje. De dames die er staan te wachten weten ook niet of en hoe laat er een bus komt. Om 1700 zijn we het wachten zat. Dan maar lopen. Bij de volgende bushalte boven op de eerste heuvel (helemaal kapot van de klim) hangt een schema. We proberen het te begrijpen maar dat lukt ook niet echt, Dan komt er een bus aan de andere kant voorbij. Hij gebaart dat hij dadelijk langskomt. Als hij er na 5 minuten is geeft hij aan dat hij verderop naar rechts gaat i.p.v. links. Nou als we tot zover mee kunnen zijn we al blij! Dat scheelde zeker 30 minuten lopen. Als hij ons afgezet heeft is het nog 15 minuten naar de steiger. Dat valt mee. We stappen in e dinghy en merken dat het voorste compartiment zacht is. Shit, lek! Nou morgen maar lek weer zoeken. Dat moet gerepareerd worden. Zonder dinghy (lees auto) komen we nergens. Aan boord eerst een duik in het water. He He, eindelijk weer aan boord. Een enerverende dag, 18 km wandeling. Een mooi einde van de maand Maart. Morgen varen we een stukje verder langs de kust van Martinique richting het noorden. Volgende stop Saintes Pierre!


Later xoxo

 

PS Shannon houdt zelf een uitgebreide blog bij op haar facebook pagina. Een andere inkijk en ook zeer onthullend. Een aanrader😊 https://www.facebook.com/shannon.rae.169

 

303 weergaven7 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page