top of page

Posts

  • Eric

Wanneer gaan jullie nou weg?(p04)

Bijgewerkt op: 16 apr. 2023

Winter werkzaamheden 2022-2023


Nu we onlangs bekend hebben gemaakt dat we een blog willen gaan bijhouden tijdens onze reis en we daarvoor deze website hebben gemaakt krijgen we diezelfde en meer vragen bij elke ontmoeting


"Wanneer gaan jullie nou weg? En hebben jullie al een route en idee waar jullie heen gaan?


Daarom deze samenvatting van onze plannen, voorbereidingen en wat er allemaal bij komt kijken om onze droom reis te verwezenlijken.


Sinds we in de zomer van 2020 hebben besloten om een wereldreis te gaan maken met een zeilboot speelden we met de gedachten om in 2023 weg te zeilen uit Nederland. Daarvoor moesten we als eerst een zeilboot zoeken. Toen we die in het voorjaar van 2021 vonden maakten we een eerste schatting en dachten we toch wel 1,5 a 2 jaar nodig te hebben om alles op orde te krijgen voor we weg zouden kunnen. En dat was, en is, een vrij krappe planning. Maar langer wachten is uitstel, leidt tot afstel en kost alleen maar geld. En dat laatste kunnen we beter gebruiken voor het bekostigen van de reis.

Omdat het in ons als mens zit om beslissingen uit te stellen hebben we daarom een datum geprikt en

01 juli 2023 gekozen als streef datum om weg te gaan.


Zo’n doel omhelst natuurlijk niet alleen het klaarmaken van het schip maar ook het voorlopig afscheid nemen van alles wat we hier in Nederland hebben. Ook het opruimen van alle spullen die in de afgelopen jaren verzameld zijn (en dat is schrikbarend veel kunnen we jullie zeggen).

Gelukkig is het Els haar hobby om van alles op Marktplaats en allerlei andere sites te verkopen.

En dat lukt aardig. Van prullaria tot kleding. Van schilderijen tot huishoudelijke apparaten.

Heel veel van wat we eigenlijk helemaal niet nodig hebben, helemaal niet gebruiken of wat niet meegenomen kan worden is al verkocht. Het huis is, op het moment dat ik dit schrijf, al aardig opgeschoond. De verhuur makelaar is uitgekozen en de vooruitzichten voor Expat verhuur zijn veel belovend. Het moet alleen nog wel even allemaal gebeuren. Één van die onzekerheden die tot het laatste moment de spanning hoog houdt en gaat bepalen wanneer en voor hoe lang we weg kunnen.

Het klaar maken van het huis voor verhuur is na 1,5 jaar bijna afgerond. We zijn blij dat we daar vroeg mee zijn begonnen want straks, als de datum van vertrek dichterbij komt, hebben we daar geen tijd meer voor. De kasten zijn leeg gehaald en alle spullen uitgezocht. De schilderijen zijn verkocht, fotolijsten opgeruimd, gaatjes gevuld en muurtjes hebben een fris laagje verf of behang gekregen.

Persoonlijke spullen zijn ingepakt en opgeslagen, alleen nog de spullen die we nu gebruiken, die het huis nog een beetje onze charme geven en wat naar de boot meegaat, moet nog weggehaald worden.

Naast het huis zijn er natuurlijk allerlei praktische zaken die geregeld moeten worden.

Een testament (wat toch eens gemaakt moest worden), abonnementen opzeggen, verzekeringen die aangepast moeten worden, auto’s die verkocht moeten worden etc. etc.


Els, die bij de NS werkte op Schiphol, kreeg in 2020 in het kader van "de covid reorganisatie" een mooie vertrek aanbieding die ze niet kon laten lopen. En daardoor hoefde ze geen sabbatical aan te vragen. Na 37 jaar trouwe dienst heeft ze met een mooie premie in juli 2022 de NS verlaten.

Ook dat is een van de redenen dat we besloten hebben zo snel mogelijk te vertrekken.

Het komische is echter dat de NS nu om personeel zit te springen. Wat een mismanagement!


Op de langere afstanden moeten we alles zelf kunnen regelen en kunnen we op medisch gebied ook overal mee geconfronteerd worden. Een extra uitgebreide EHBO koffer is daarbij een van de essentiële onderdelen. Maar dan moet je wel weten wat je ermee moet doen.

Breuken, bloedingen, infuus aanleggen, hechten enz….van alles kan er gebeuren. Els is bij de NS altijd BHV-er geweest en kreeg jaarlijks haar herhalingscursus. Als ex-zeevarende heb ik vroeger op de zeevaartschool tijdens de nautische studie een uitgebreide opleiding Geneeskunde voor de scheepvaart gehad. Als eerste stuurman en kapitein was je de medisch verantwoordelijke aan boord. Aan boord van de GHV (Groot Handels Vaart) schepen hadden we altijd een semi professioneel hospitaal met kasten vol met medicijnen en hulpmiddelen. Die ruimte en luxe hebben we nu niet maar dezelfde ongelukken en ziektes kunnen zich voor doen. Via de satelliet telefoon kan je RMD (Radio Medische Dienst) advies krijgen maar dat gaat in de kosten lopen met zo'n satelliet telefoon.


Maar ja, de praktijk kennis is, ondanks mijn recente behaalde "PADI Rescue Diver" certificaat toch wel behoorlijk weggezakt na 20 jaar als landrot geleefd te hebben. En kan dus wel een opfris cursus gebruiken. Daar moet dus deze winter nog wat aan gedaan worden.

Daarom was ik erg blij dat mijn TVP tennismaatje Rinus Lodder

(hoofd verpleegkundige op de Spoed Eisende Hulp) bereid was om voor mij een aantal dagen ziekenhuis stage te regelen en mij daarbij te begeleiden. Hierdoor word ik weer eens met acute problemen geconfronteerd om te oefenen. Terwijl ik dit schrijf heb ik vorige week voor de eerste keer meegelopen op de SEH in het Vlieland Ziekenhuis. Een top ervaring waarbij ik in één avond al met veel verschillende ongevallen en ziekte vraagstukken ben geconfronteerd. Zeer leerzaam en hopelijk volgen er snel nog een aantal keer.


Het schip

Deze winter 2022-2023 zijn we in oktober begonnen met het groot onderhoud.

Bij de aankoop is er osmose geconstateerd en dat willen we toch voor de grote reis behandeld hebben. Het is een aandoening waar vooral schepen van voor 1997 last van hebben. Niet dat er ooit een boot door gezonken is maar eens moet het gebeuren. Omdat het heel veel tijd in beslag neemt besloten wij om het in Nederland, voor vertrek, te laten gebeuren. Bovendien kunnen we het schip dan in een later stadium beter verkopen. You never know what happens in the future.

Voor de osmose behandeling halen we het schip in oktober 2022 uit het water bij de werf van Delta Yachts in Colijnsplaat. Het onderwaterschip wordt daarna helemaal geschild tot op het polyester, alle antifouling en gel coat lagen gaan eraf. Dat zijn heel veel lagen, opgebouwd in 25 jaar. Een echt plakkaat, wel 10 mm dik. Daarna moet het schip drogen. Eerst is er geprobeerd om dat op natuurlijke wijze in de buitenlucht te doen maar na 2 maanden bleek er weinig te zijn veranderd qua vochtgehalte. Om tijd te winnen wordt dit uiteindelijk gedaan met de Hotvac methode. Extra kosten maar ja een schip langer op de wal houden kost ook geld en je kan dan niet varen. Dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer waar je het geld aan uitgeeft. Bij een Hotvac Osmose behandeling wordt het vocht letterlijk uit het laminaat gekookt. Wanneer het laminaat wordt verwarmt tot 90 graden en onder vacuüm wordt gebracht, zal het aanwezige vocht (zuur) gaan koken en dus verdampen. Doordat de machine voortdurend vacuüm trekt zullen de dampen uit het laminaat gezogen worden. Al met al duurt dat ook nog 1,5 maand. Daarna komen er 8 lagen coating op inclusief 2 lagen anti-fouling. Een tijdrovende behandeling die tijd en geduld nodig heeft en totaal dus ongeveer 5,5 maand duurt.

Die tijd kunnen we natuurlijk goed benutten om allerlei andere zaken tegelijkertijd uit te voeren.


Voordat het schip het water uit kan moeten de masten eraf. En we hebben er niet één maar twee 😊

Alle zeilen eraf, gieken demonteren, bedrading losmaken, genua furler motor demonteren en de stagen losmaken, water tanks en boiler leeg en schoonmaken, waterleiding systeem en motor/generator/airco koelsysteem winter klaarmaken. Dat kost alleen al zo'n 2 weken maar dan is het op 10 oktober eindelijk zover, Abayomi komt het water uit.

Deze gelegenheid pakken we dus aan om een heel aantal andere onderhoudsklussen en verbeteringen door te voeren. Er is een hele Exel lijst opgesteld die we langzaam maar gestaag item voor item proberen af te werken, zoals onder andere;

  • Romp schoonboenen, polijsten en in de wax zetten,

  • Zalingen van de aluminium masten opnieuw coaten,

  • VHF antennes en coax kabels vervangen,

  • Nieuw 3-kleuren toplicht installeren,

  • Nieuwe radar reflector installeren,

  • Voorstag vervangen,

  • Nieuwe rvs kraanlijnen laten maken en het ander deel van lijn en elastiek vernieuwen,

  • Masten polijsten en poetsen,

  • Schroefas lager en pakkingen vervangen, schroef polijsten,

  • C-drive olie verversen,

  • Boegschroef pakkingen en olie vervangen,

  • Boegschroef opnieuw coaten,

  • Waterlijn schuren en op nieuw in de nieuwe kleur 2 componenten lak (4 lagen)zetten,

  • Al het rvs ontroesten en poetsen.

  • Alle staande wand spanschroeven schoonmaken en poetsen en voorzien van nieuw nylon ringen en splitpennen

  • De nieuwe lifepo4 accu’s installeren en bescherm kap aanpassen,

  • Een nieuwe start accu installeren

  • Grootzeilen naar zeilmaker voor check en wat stiksels vernieuwen

  • Wind generator aanpassen aan lifepo4

  • Gasflessen vullen en flexibele gasleidingen aanpassen

  • Etc etc

Veel tijd gaat zitten in het bestuderen van de technische uitvoering van reparaties en zoeken naar de juiste onderdelen. De algoritmes op het internet maken het niet makkelijk om rotzooi van kwaliteit te onderscheiden en zetten je snel op het verkeerde spoor. Waar zijn toch die bekwame technische bedrijven? Tegenwoordig wordt je alleen nog via het internet naar allerlei dure online verkopers gestuurd. De AH’s en zo. Waar zijn de kleine handige kruideniers? Ze zijn er wel en we vinden ze uiteindelijk ook met wat hulp (dank je wel Ben!!) maar het kost waanzinnig veel tijd.

Op onze website pagina "Maintenance & Upgrades" hebben we per jaar een kleine samenvatting van de afgeronde werkzaamheden weer gegeven. (Kijk er voorlopig wel naar op de desktop want op de mobiel werkt het nog niet zoals we zouden willen).

Nu, half maart 2023 zijn we na bijna 1,5 jaar zover met het schip dat we even moeten wachten tot het onderwater schip klaar is voor we verder kunnen.

Na het drogen heeft de werf nog 3 weken nodig om de behandeling af te maken. Voor zij te water kan moeten we ook nog een keer de romp boven de waterlijn reinigen en een extra wax laag geven. De masten moeten nog gepolijst en in de wax gezet worden en alle appendages moeten er weer op gemonteerd worden.


En als zij dan (hopelijk in de laatste week van april 2023) weer het water in gaat dan moet daarna alles wat we uit elkaar hebben gehaald weer gemonteerd en geïnstalleerd worden.

Daarna hopen we in de eerst week van mei naar jachthaven Rhoon te kunnen varen voor de laatste 2 maanden voorbereiding. Vanaf 1 juni ben ik ook vrij van werk en kunnen we ons samen volledig concentreren op de laatste loodjes. Het idee is om in begin juni op de boot te gaan wonen en vanaf die tijd is het huis te huur.


Als, als, als…. De voorbereidingen en onzekerheden vallen ons zwaar. Maar we hebben een geweldig vooruitzicht en daar bijten we ons in vast. De tijd vliegt echter voorbij en er is nog veel te doen…..

We gaan ervoor en ons voornemen blijft voorlopig om in de eerste week van juli 2023 te vertrekken.

De tijd zal leren of het lukt. We laten het maar (een beetje) los……..


Maar als jullie dan vertrekken…waar gaan jullie dan heen?

Dat is de andere vraag die ons veel gesteld wordt …..

Zoals Columbus zei "Why not to the WEST"?


We volgen op onze reis de passaat winden.

In het Engels noemt men dit de Trade winds.

Het is een zeer bestendige oostelijke wind die het hele jaar waait tussen de subtropische

hogedrukgebieden (op de paardenbreedten) en de intertropische convergentiezone (ITCZ) met lage druk. Soms is de strook wat smaller, soms wat breder, afhankelijk van het seizoen.

Hierdoor heb je het grootste deel van de reis rond de wereld in ieder geval de wind van achter.

Anders gezegd ' het gaat je voor de wind' 😊 (weer zo’n oud gezegde uit de vroege zeilvaart)

Natuurlijk veroorzaken allerlei storingen haperingen in het voor de wind varen, maar ja zo is het leven. Take it as it comes and deal with it!.

Wat houdt dit globaal in?

Nou, we varen vanuit Nederland richting de Kaapverdische eilanden voor we de Atlantische oceaan over steken. Maar op weg daar naar toe nemen we de tijd en zijn er overal leuke en mooie plekken om te bezoeken. De Engelse zuid kust? De Spaanse en Portugese west en zuid kust? Een uitstapje naar de Middellandse Zee (misschien alleen Gibraltar en Almerimar), Noord West Marokko? Madeira?

De Canarische eilanden? Allemaal mogelijk en mooie opties te over. Uiteindelijk is december- januari de beste tijd om de Noord Atlantische oceaan over te steken. Dus aan het einde van de Zuid West Europa tour zullen we vanaf begin december in de buurt van de Kaapverdische eilanden zijn om daarna over te steken naar het zuidelijk deel van het Caribische gebied. Waar in het Caribisch gebied? Geen idee nog. Suriname? Tobago? Anything is possible.


Zin en tijd om ergens een weekje of twee mee te varen? Dat kan zeker als je van zeilen houdt en open staat voor flexibiliteit. Neem gewoon contact met ons op via de email of telefoon.


En daarna dan…..?

Tja, dan komt in juni 2024 de vraag: gaan we met Abayomi op de passaat winden verder naar het Westen? Richting het Panama kanaal en dan de Pacific over naar o.a. Frans Polynesië?

Of gaan we via de Noordelijke eilanden van het Caribische gebied en de Azoren terug richting Nederland? Om een indruk te geven? De vorige eigenaren van Abayomi (sy NatHape, Nathalie en HansPeter) zijn op hun gemak in 15 jaar de wereld rond gevaren. Hun avonturen kan je nog steeds teruglezen. Een prachtige website sy NatHape die veel van de historie van Abayomi weer geeft.

Maar een rondje rond de wereld (A circumnavigation of The globe ) kan ook in 5 jaar,

Of 3 jaar…. Laura Dekker deed het, als jongste zeilster ooit, in 1,5 jaar. Het is maar hoe lang je ergens wilt blijven. En niet te vergeten, hoelang je het kan bekostigen……


Voorlopig heb ik (Eric) met mijn twee begripvolle compagnons van EVH Surveys International BV een geweldige regeling kunnen treffen en een ruim jaar sabbatical kunnen nemen. Ik ben ze daar nu al dankbaar voor. We zouden het schip ook na een jaar ergens een tijdje op de wal kunnen zetten en daarna in kleine stapjes in vakanties verder kunnen gaan. Who knows what will happen. De tijd zal het leren.


Eerst maar eens vertrekken! Begin juni weten we wel wanneer we klaar zijn om weg te gaan en hopen we afscheid te kunnen nemen van familie en vrienden op een leuk feestje in het clubhuis van Jachthaven Rhoon. Jullie zijn bij deze al uitgenodigd.


Wil je weten hoe dit allemaal afloopt? Blijf ons dan zeker volgen. Wanneer je jezelf inschrijft als abonnee (gratis) op de contact pagina krijgt je automatische bericht als we een nieuwe update of blog hebben.













271 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page