top of page

Posts

• Eric

Portugal P2-Brasilian Haircut (Blog 22)

Dinsdag 26 September, 2023 Peniche-Cascais

Vandaag gaan we verder varen. Voor de wind naar Cascais. Hier in Peniche gisteren niet de wal op geweest, Gewoon rustig aan de blog geschreven en wat huishouden, Even genoeg gezien. s'Ochtends voer de vissersvloot uit. Zo! Volle kracht kwamen ze de werkhaven uit en langs onze ankerplaats binnen de breakwaters. Die trokken me een partij golven! Alsof we op volle zee lagen. Maar Abayomi bleef netje liggen achter haar anker met 30 m ketting.

Om 0815 ga ik anker op. Er staat eerst een rustig windje, 10 knopen. Maar snel neemt het toe tot 14 en 16 knopen. Wat een geweldige zeildag. wind van achter, ballooner, genua en bazaan uit. Het weer wordt nu echt beter. Bijna tropisch al. Om 1400 begint het nog meer toe te nemen. Tot 18 knopen. Dan moet de Ballooner (van spinakerdoek) er echt af anders scheurt hij letterlijk uit zijn naad ( ja daar komt het spreekwoord vandaan!) En hij moet nog een hele tijd mee. Een nieuwe kost toch gauw €3000,- Ik loop 8 knopen dus met alleen de genua gaat het ook hard zat. Straks moeten we ook bakboord uit, het hoekje om. Dan gaan we halve wind tot aan de wind. Normaal dondert de ballooner in een keer naar beneden als hij uitgeklikt wordt maar Paul van Kerpa had me een truukje geleerd. Gewoon met je hand het profiel vasthouden dan valt hij niet in een keer naar beneden. Dus schoot los en ballooner laten wapperen, uitklikken en dan komt de ballooner naar beneden. Snel profiel vastpakken. En ja zeg?! Werkt prima. Nu komt hij veel gecontroleerder naar beneden. Top. Dank je Paul! Dat ging veel makkelijker in mijn eentje dan ik had durven hopen met windkracht 5.

Nu de bomen ook maar weg want we moeten al BB uit. Voor me zit Penny Oyster. Een Engelse zeilschip met fanatieke zeilers die ook lekker hard loopt. Eerst liep hij uit met zijn volle spinaker maar nu loop ik ze aardig in. Nog een half mijltje en ik heb ze te pakken. Waanzinnig mooie vergezichten weer. Ik vaar vlak onder de kust. De oceaandeining slaat op de kust kapot en dat hoor je zelfs op grote afstand nog. Die kust ziet er niet voor niets zo grillig en uitgesleten uit!

Tot de breakwaters kunnen we zeilen. Zodra we erachter ten anker gaan is het rustig. Geen deining meer.

Naast me ligt Maaike S. van Janny en Jacco (zie blog 20). Prachtig schip, een Bestevaer, ontworpen door de beroemde Gerard Dijkstra. Ik maak de bijboot klaar met de kleine 2.5 pk. Even langs de Penny Oyster en dan bij Maaike S. Heerlijk biertje gedronken en weer veel belevenissen uitgewisseld. Fijn en heel ervaren stel. Die gaan morgen met een huurauto toeren en naar Nazare. Nazare is DE surfplek van Europa. De fotos op het internet zijn indrukwekkend. Daar kunnen dus hele hoge golven staan. Sommige zeggen een betere surfplek dan Hawai!

Woensdag 27 September, 2023 Cascais

Vandaag ga ik eerst even rondkijken en boodschappen doen. Ik heb op het internet een DJI drone shop gevonden in Lisabon. Ik heb ze al een mailtje gestuurd maar ik ga ze ook even bellen. Als ik de dinghy bij de tanksteiger in de jachthaven heb neergelegd eerst het afval in de container. Wat een mooie badplaats zeg! Netjes onderhouden. Wel veel toeristen natuurlijk maar ondanks dat prachtig en gezellig. Een aanrader! En Abayomi ligt in het zonnetje in de baai. Mooi man.

Als ik bij de toeristen info langsga wordt er heel vriendelijk van alles uitgelegd. Een dagkaart voor trein en bus naar Lisabon kost €11. Niet slecht. En er is een versmarkt vandaag! Als ik onderweg naar de markt ben bel ik de DJI shop in Lisabon. Om een lang verhaal kort te houden!. Ik kan de drone toch het beste naar DJI sturen en om een repair budget vragen. Dat is het snelste. Dan sturen ze voor +/- €290 een nieuwe drone op nog voor zij de kapotte hebben ontvangen. De huidige gaan ze helemaal niet repareren, Ik had al een mailtje van DJI gehad met de vraag of ik een video van het probleem wilde maken. Dat eerst doen als ik terug aan boord ben.

De versmarkt is gigantisch en ernaast is ook een gewone markt. Maarja, het is best ver lopen. Eerst een trolley kopen op de markt dus, degene die we hadden was al kapot gegaan. Geen slechte voor €22. Opa Eric met een trolley! Herman en Hella van sy Kolibri hadden een dure gekocht. Vonden wij teveel geld maarja die gaat niet zo snel kapot he Herman? Ook hebben ze goedkope grote rollen keukenpapier op de markt. Vier mee nemen dan maar. Keukenpapier gaat hard aanboord. Trolley gelijk half vol! Best een grote trolley, ja!

Op de versmarkt koop ik veel groente en fruit. En ook brood. Nu alleen nog melk en wat ander klein spul bij de supermarkt en Eric loopt bepakt terug. Niet te vergeten een schepijsje 🥳. Op de boot alles snel in de koelkast. Dan een video maken voor DJI. Daarvoor heb ik mijn Iphone nodig dus dan maar de video maken met de Go-pro. Nadat ik alles heb geinstalleerd druk ik de controler aan terwijl ik in de video uitleg wat ik doe. Dan de drone! En wat denk je? Doet hij het gewoon. De dubbele biep geeft aan dat hij opstart. Even proberen. Jahoor! Hij doet het gewoon!?. Ik had de rechter voor-motor met contact spray ingespoten vorige week. Gelijk de lucht in natuurlijk. En jahoor alles werkt. Hierbij dus weer een paar drone beelden!! Nog maar even wachten dan met DJI mailen.

Het is sinds ik hier de hoek om ben echt beter weer. Heerlijk. Zon en wind. Top.

Danielle heeft me geadviseerd om op facebook te kijken naar crew. Dat is wel zo makkelijk voor de lange stukken en ook gezellig natuurlijk. Ik had in Peniche dus met grote tegenzin een facebook pagina gemaakt voor Abayomi . Altijd tegen facebook geweest. Dat gesurf en overstelpt worden door ongevraagde berichten en advertenties vind ik niks. Vreet tijd, leidt af en word ik onrustig van. Maarja ik moet er toch aan wil ik een beetje leuke crew vinden. Alleen via een betaalde crew site levert te weing op. Spoed curcus Facebook dus. Wat is dat onhandig allemaal zeg! Veel te omslachtig voor mij. Afijn heb ik ineens binnen 4 uur een waslijst aan verzoeken. Ongeloofelijk. Niet zo makkelijk om uit te vinden wie nou wat stuurt en waar ik dat moet vinden als je voor het eerst op facebook komt.😅😅😅. Zal wel wennen zijn. Nu een voor een terugschrijven. Wie weet wat er van komt. Maar de verzoeken zijn er in iedergeval bij de vleet. Dat is positief.

Aan het einde van de middag besluit ik nog even wat rond te wandelen op de wal. Echt top plaatsje. Ik zou hier een paar dagen kunnen blijven. Op het strand zijn ze beachvoetbal aan het trainen. Mooi gezicht. En het is echt een prachtig stadje. De wandelstraten zijn belegd in mozaiek. Op een pleintje verkopen ze hele ananas, schoongemaakt en in de mixer met rum gevult. Dat kan ik niet laten lopen 😂

Op een gegeven moment kom ik langs een barbershop. Zal ik? Het is hard nodig! Had net een tondeuse gekocht maar knippen is maar €15. Ok. Blijken het Brazilianen te zijn. Nou Braziliaanse haircut dus! Toppie. En weer lekker kort na 3 maanden. Nu bijhouden met de tondeuse. Eten is ook niet duur dus besluit ik Indias te eten. Chicken Curry Madras met Papadum erbij. Voor een tientje. De twee biertjes waren alleen net zo duur! Als ik terug aanboord ben bekijk ik het weer nog eens. Ik was van plan om morgen naar Lisabon te gaan....... maarja dat is een stad. Die kan ik later in mijn rolstoel ook nog bezoeken. En voor de drone hoef ik er nu niet naar toe. De wind is morgen goed. En ik wil naar Setubal om Luis Branco te bezoeken. Misschien even de haven binnen te varen voor dekspoelen enzo. De windows om daarna naar de Algarve (Lagos, Portimao en Faro) te gaan zijn klein dus beter een stukje verder. Er komt nog zoveel moois en we kunnen niet alles zien.

Donderdag 28 September 2023 Cascais - Setubal

Ik sta rustig op en zie dat het jonge Noorse stel, Ule en Helene ook in Cascais achter het anker liggen. Zeker gisterenavond aangekomen? Had ze nog niet gezien. Ze staan al gelijk te zwaaien. of ik 4-takt olie heb? De buitenboord motor doet het niet! Tuurlijk. hebben we ook! Ik in de dinghy erheen. Ule had de olie bijgevuld maar nu rookt hij en slaat na het starten gelijk weer af? Als ik de dop van het oliereservoir open draai, stulpt de olie er gelijk uit, Die zit wel erg vol! Eerst maar eens wat aftappen. Ule draait de stopschroef er aan de onderkant uit en floep weg! Helene gelijk geiriteerd: "Je doet ook alles fout", tegen Ule! Oh oh echtelijke onenigheid! Waar heb ik dat eerder meegemaakt 😂 Eerst wil ze verder gaan in het Noors, maar daar steek ik net op tijd een stokje voor. We laten de olie in een bakje lopen. De helft ernaast natuurlijk. Over de spiegel van de boot. We ruimen alles netjes op en als we het randje onder de buitenboord motor ook schoonmaken vinden we het aftapschroefje!!!!! Yes. Schroefje terug, olie terug, maar beetje minder en starten maar. Hoppa, hij loopt als een jekko. Zat gewoon teveel karterolie in. Easy fix gelukkig. Helene weer happy de peppie😂 Zij heeft al 3 weken niet onder een echte douche gestaan. Nou dan kom je toch even bij mij aan boord douchen! Ik zet de boiler ook wel even bij. Nu begint ze te stralen. Terwijl Helene aan het douchen is maak ik de boot vaarklaar, dinghy weer aan dek, motortje in de achterbak. En de bomen gelijk maar uit. Dadelijk weer voor de wind. Na het douchen nemen we afscheid. Helene en Ule ontmoeten hier een oude vriend van hem. Die heeft hij 8 jaar niet gezien en woont hier vlakbij. Daarna gaan zij direct naar Madeira. Dat is ook een mogelijkheid maar ik wil eerst naar de Algarve en even naar Gibraltar. Pakje onderdelen ophalen en bunkeren. Ik heb nu nog 300 liter dus dat gaat wel lukken. Om 1230 ga ik anker op en draai voor de wind de baai uit. Eerst is er nog niet veel wind dus motor ik een uurtje. Als de wind doorzet hijs ik de Ballooner en gaat het weer heerlijk voor de wind langs de indrukwekkende kliffen van Portugal waar de deining hoorbaar op kapot slaat.

Als ik bij Kaap Espichel kom om 1600 moet de ballooner weg. Ook dat gaat soepeltjes. Ruime wind steven ik op Setubal af. Na een uurtje valt echter de wind ineens helemaal weg. Dan maar op de motor want ik wil voor het donker daar de monding door. Om 1800 ben ik bij de monding. Een diepe onderzeese geul gesleten in de delta. Met een poep stroom. Eerst ga ik nog 7.5 knopen maar als ik tussen de aanloop boeien zit zakt de sneheid over de grond naar 4,5, Wauw, Het is ebb en gelukkig weinig wind. De pilot zegt dat het niet verstandig is om met ebb naar binnen te lopen als het hard waait. Ik kan me voorstellen dat er dan behoorlijk diepe kuilen staan. Wind tegen stroom.Nu gaat het alleen wat langzamer maar ben ik voor donker op de ankerplaats. Over de whatsapp krijg ik adviezen van Luis Branco. Hij is namelijk al jaren DE agent in Setubal voor de grote scheepvaart, Die heeft zijn strepen wel verdiend. Daarnaast doet hij ook heel veel voor de Heavy Lift Group. Een stichting die de belangen van de zware lading vertegenwoordigd in de hele wereld. Om 1915 laat ik het anker vallen bij Praia de Albarquel . Met erboven het schitterende forte-de-Sao-Filipe .

Morgen maar eens de wal op . Was wéér een prachtige zeildag. En de crewing begint ook vorming te krijgen. Ziet er veelbelovend uit. Geen tekort aan kandidaten. Nu nog een bij elkaar passende groep zine te krijgen waarbij de gewenste data het lastigste zijn. Daarover meer als er iets definitiefs rond is,

Vrijdag 29 September 2023. Setubal

Vandaag heb ik om 12:30 afgesproken met Luis Branco om te gaan lunchen. Een oude bekende uit de Mammoet Tijd. Eerst de dinghy in het water en de kleine 2.5 pk erop. Het is maar een klein stukje naar het strand maar er staat een poep stroom. Het is springtij en gisteren had ik zelfs 3 knopen stroom tegen toe ik door de delta voer. Daar roeien we niet tegenin. Na bootje nog even lekker zwemmen. Het wordt volgens Luis de warmste dag sinds tijden. 37°C. Dat is by far het hoogste sinds het begin van deze reis. Maar er staat wind. De Portugesen hebben het er echter over dus dan is het wel warm.

Het is top om Luis weer te zien. Een hele sympatieke hardwerkende agent maar ook levensgenieter. Het agentschap en freightforwarders kantoor wat hij runt heeft zo'n 8 medewerkers. Ze werken van Lissabon tot en met Sines. Ondanks dat hij eigenlijk met pensioen is kan hij het niet laten. Dus druk, druk, druk. We gaan zoals altijd vis eten bij een van zijn vaste restaurants. Deze man weet wat genieten is. Ik neem sardines en het gaat al snel over Mammoet en de good old times. Na de lunch gaan we naar zijn prachtige kantoor aan de haven. Ik struin wat rond naar onderdelen in het maritieme werkplaatsje onder zijn kantoor. Voor een €10 een paar oorkleppen om de buitenboord koelkanalen met zoetwater te kunnen spoelen en te testen aan de reling. Ook een rvs houdertje voor de stok met Nederlandse vlag die ik nog heb liggen voor de dinghy. Grappig en goedkoop. Ben op zoek naar een speciale maat RVS buis maar die vind ik niet. Als Luis klaar is met zijn werkzaamheden rijden we in zijn bus naar de plaatselijke Gamma. Heel fijn. Zo kom je overal erg snel. Dat is soms wel moeilijk als je zo aan het cruisen bent. Tuurlijk kan je een auto huren maar dit is voor een snelle boodschap MET vertaler top. Een stukje aluminium hoekprofiel voor de inductie plaat. Dan gaan de pannen niet aan de haal op zee. Heb ook al hitte bestendige silicone pads besteld. Die komen met Joris mee. Verder vind ik zelfs de 20 micron filters cartridges voor het voorfilter van de watermaker. Top. Dan langs de supermarkt voor wat dagelijkse dingetje en een winkel voor de rvs buis. Dat is een te moeilijke maat. In Portimao kijken. Voor de fijne hulp wil ik graag nog een lekker drankje aanbieden en we rijden naar het Forte -de-Sao-Filipe. Een heel mooi fort gebouwd in de 16de eeuw boven op de berg uitkijkend over de delta en Setubal. Een fort gebouwd tussen 1527-1589 in opdracht van de koning. Eerst ter bescherming tegen de piraten, Later tegen de Engelse en Nederlanders die met Spanje in oorlog waren. Luis heeft er in zijn kinderjaren nog door de tunnels onder het fort gekropen. Die zijn nu afgesloten. Het kappelletje is echter nog in orginele staat. Schitterend betegeld. En het uitzicht ik ook heel mooi.

Terug aanboord snel de verse spullen in de koelkast. Even zwemmen want de temperatuur is nu op z'n hoogtepunt. Wel met een lijn achter de boot want er staat nog steeds veel stroom. Erin springen en dan snel naar de lijn😅🤣. Je zal hem maar missen! Drijf ik zo de rivier af naar zee. Na het zwemmen de drone de lucht in. Ik had Luis wat fotos beloofd. De drone doet het nog steeds😅Nog even wat crew aanvragen bekijken en beantwoorden. Dinghy weer aan boord en motor in de achterbak. De dag is al weer voorbij en de maand ook bijna! Pffff. Nog een week en ik ben al drie maanden weg en heb pas 2000 mijl afgelegd!? Nog maar 23000 mijl of 36000 km te gaan om de wereld in een keer rond te zeilen. Straks gaan we wat grotere stappen nemen. Nu vooral ivm de dreiging van de orca's en het solo zeilen wat kortere stukken zo langs de kust. Morgen gaan we 36 mijl naar Sines. Er staat wat wind en het is niet zo ver. Daarna waarschijnlijk in een ruk naar Lagos op dinsdag wannneer er nog een dag goede wind voorspeld wordt. De dagen erna wordt het zuid, oostelijk of helemaal geen wind. Dan zijn we graag in de Algarve😍

Zaterdag 30 September 2023. Setubal-Sines

Rustig opgestaan want de wind komt pas later deze ochtend. Gebakken eitje met spek en bootje klaarmaken.

Als ik de rivier delta afzak bedank ik Luis nomaals via de Whatsapp voor de gezellige dag en de hulp. Als anwoord krijg ik de onderstaande foto van hem. Gemaakt vanaf het strand waar hij vlak bij woont. Top.

Sailing from the Setubal delta towards Sines

Het eerste uur is er nog geen wind. Ik stuur wat verder naar buiten en dan komt de voorspelde wind opzetten. Eerst halve wind en dan wordt het tijd voor de Ballooner. Wéér een top zeildag! Lekker 30 graden en wind.

Ik heb het wel druk. Na het zetten van de ballooner snel de wasmachine aan. Na de tweede was alles buiten in de zon drogen. Voor ik straks aankom zal het dan wel droog zijn. Daarna de generator bij. De wekelijkse test, batterijen laden en water maken op open zee. Uitkijk houden en eten maken. Op de markt in Cascais had ik Mangos gekocht. Die zijn waanzinnig lekker. Het sap loopt er al uit als je hem aansnijdt.

Het is een hele klus allemaal in mijn eentje maar het is zo mooi weer! Genieten. Weinig verkeer dus gaat op rolletjes en de boot loopt lekker. Een half uur voor aankomst heb ik alles afgerond en in totaal in 2,5 uur 320 ltr water gemaakt. Voor naspoelen van de filters & generator en wasmachine 2x. gaat er wel weer zo'n 80 ltr af. Drukke maar mooie dag. Net voor aankomst valt de wind in eens weg. Nog 20 minuten op de motor en ik loop Sines binnen. Best wel een grote commerciele haven met een kleine ankerplaats bij het stadjes zelf. De stad waar Vasco da Gama geboren is. De grote Portugese ontdekkingsreiziger die de route naar India als eerste Europeaan vond. En met weer een mooi fort (Nossa_Senhora_da_Queimada) .Al om 18 uur, lig ik ten anker met een prachtig uitzicht op het fort. Eerst een aankomst biertje op weer een geslaagde tocht.

Zondag 1 oktober, 2023 Sines

Mijn verjaardagsmaand is begonnen. En het is zondag. Maarja... Het is nu elke dag zondag! Vandaag gaan we eerst eens wat klusjes doen! Nee eerst koffie! Dan zwemmen en dan klusjes! De boiler en het verwarmingselement daarvan ontkalken is al een tijdje overdue. Dat blijkt ook wel al ik hem heb laten leeglopen en het element eruit haal. Volledig verkalkt en de anode is uit elkaar gevallen. Het stuk wat er nog over is moet ik met een ijzerdraadje en een schroevendraaier uit de boiler vissen door een gaatje van 8 cm diameter. Met de waterstofzuiger zuig ik alle kalk brokjes uit de boiler. Het verwarmings element wordt ontkalkt en krijg een nieuwe anode. Hopa eindelijk deze klus ook weer voor minimaal 3 maanden klaar. Hopelijk dat de boiler nu minder verkalkt omdat ik zelf het water maak in plaats van dat het van de wal komt. Dat water heeft geen kalk denk ik. Benieuwd? We zullen het over 3 maanden weten. Oh? Dan is het al Januari en zitten we in Suriname of de Caribbean!! Oh jee!

Na de boiler eerst weer zwemmen. Het is hier 30°C. Heerlijk. Gelijk ook even onderwaterschip controleren, anodes, aangroei, speed log...... Met een sponsje veeg ik lichtjes wat dunne en zachte aangroei van de romp. Ook de rode waterlijn bies maak ik schoon. We liggen hier aardig te rollen. Niet de hele tijd maar als de stroom draait. Daardoor wordt mijn mooie rode waterlijn waar ik zo trots op ben, vies! Dat is geen gezicht natuurlijk! Die moet Eric dan schoonvegen. De anodes doen goed hun werk. Kunnen nog wel even mee. Dagelijkse beweging dus weer gehad. Na het zwemmen dan nog maar weer zo'n overheerlijke Mango. Ik heb er nog 3. Als ik mijn luch heb gehad ga ik binnen de kledingkastjes maar eens uitzoeken. Er is nog een hoop kleding die Els heeft achter gelaten en die wil ik graag aan haar terug bezorgen. Een hele genua zeilzak vol. Dat wordt een groot pakket. Als ik alles uitgezocht heb is het tijd om weer te gaan zwemmen😁😂. En de eerste dag van oktober komt al weer op zijn einde. De zon gaat onder en ik maak voor mezelf weer een gezonde maaltijd. Witlof salade met gebakken aardappeltjes en een stukje vlees. De rest van de avond ben ik druk met deze blog en het beantwoorden van opstappers aanvragen. Dat kost best veel tijd. Morgen de wal op en opzoek naar de voetsporen van Vasco da Gama. Dinsdag naar Lagos. Dat is voer voor de volgende blog. De Algarve!