top of page

Posts

• Eric

Terug naar Cruising Mode met de nieuwe Crew (Blog 28)

Ai ai ai. Al 3 dagen te laat met de blog. Sorry guys! Erg druk en veel nieuwe ontwikkelingen. Hier dan de iets verlaatte blog 28

Maandag 6 November, 2023 Las Galletas- Puerto Mogan

De Tempo34 feestweek is al weer bijna voorbij. We vertrekken voor de thuisreis van Las Galletas op Tenerife naar Puerto Mogan op Gran Canaria, Althans dat is het plan. De mannen moeten morgen vanaf Gran Canaria terug vliegen. Helaas. Een week is zo voorbij. Het is echter een laatste flinke beproeving. Er is windkracht 8 voorspeld.

Straf windje. Zoals altijd begint het rustig. In de zuidelijke schaduw van de eilanden staat er bijna nooit wind. Even een uurtje op de motor. Al snel komen we uit de omhelzing van Tenerife. De wind trek aan. Eigenlijk nog niet eerder deze reis zoveel wind gehad tijdens het varen. De gemiddelde zeiler blijft binnen. Hij neemt steeds iets meer toe, 5, 6, 7 en uiteindelijk windkracht 8. Soms 36 knopen in de vlagen. Wauw! Een uitdaging voor het materiaal. We reven steeds iets meer. Uiteindelijk alles in 3de rif. Zo klein heb ik nog niet gevaren. Abayomi houdt zich kranig en loopt soms nóg 8 knopen. Geweldig! En ook de mannen van Tempo 34 houden zich kranig. Ik heb bewondering hoe Cees met zijn 83 geen kik geeft. En ook gewoon naar het vooronder gaat om even het nodige plasje te plegen. Wel goed vast houden hè Cees! De boot springt af en toe in de golven! Met een top snelheid en zonder kleerscheuren komen we na 8 uur al in Puerto Mogan aan. Nou ja, een fles Limocello helaas gebroken. Drank verspilling! 56 mijl in 8 uur. Zeer snel. De mannen bunkeren de boot nog even vol voor me. Hiervoor meer dan dank! Een mooi gebaar. We parkeren de boot als een dinky-toy. De havenmeester dacht dat het niet kon. Teveel rotsen op een halve meter. Wij wel. We hadden vorige week op positie 142 gelegen. Box 141 is naast de rotsen maar onder de kiel is er voldoende ruimte. Ook het ontzouten wordt niet vergeten. Geweldig team work. De bilges waar de limoncello in gelekt is wordt ook grondig schoongemaakt. Als alles klaar is mogen de dames aan boord komen. De vrouw van Peter is met haar vriendin ook op Gran Canaria dus die komen gezellig even mee bieren. Oh nee cola-en! Tijdens het laatste avondmaal wordt de mooie week afgesloten. We hebben weer genoten. Volgend jaar ergens op de Canarische eilanden?!

Dinsdag 7 November, 2023 Afscheid en wisseldag.

De mannen nemen nog een kop koffie en vertrekken vroeg met de taxi naar het vliegveld. Dank Cees, Peter, Raimondo en Joost. Het was wéér een top week en erg blij dat jullie de moiete hebben genomen om weer tijd vrij te maken en te komen. Veel gelachen, veel gezeild, veel gegeten, mooie tour gemaakt op Gomera en niet te vergeten veel gedronken.🤣 Ik ben weer een paar kilo aangekomen hoor Cees! (Hij vond dat ik na 4 maanden maar een mager bekkie had gekregen ,😊)

De mannen hebben nog niet hun hielen gelicht of ik moet even hard aan het werk. Alle beddengoed en andere was naar de wasserette. En het schip nog van binnen poetsen. Over 2 dagen komt de nieuwe bemanning!!! Het is een lange dag maar aan het einde is alles weer netjes schoon en liggen op alle kooien weer een vers stel linnen en ruiken de wc’s weer naar bloemetjes. Een drie gangen menu sla ik maar eens over na een week lang uit eten.

Woensdag 8 November, 2023 Puerto Mogan.

De haven is prachtig hier. Alles netjes onderhouden en heel gezellig. Een echte badplaats.

Ik heb vandaag alleen een andere grote opdracht. De mannen hebben de benodigde reserve onderdelen meegenomen om eindelijk de 24V dynamo van de Volvo hoofdmotor weer online te krijgen. Een nieuw relais en een nieuwe regulator. De leverancier van de Sterling regulator denk dat er niets met de regulator aan de hand is. Al 3 maanden ben ik op zoek naar de oorzaak waarom de dynamo geen stroom levert aan de accu’s als de Volvo motor draait. Verschillende andere cruisers hebben me bijgestaan. We konden de oorzaak niet vinden. Daarom eerst nu eens het relais uitwisselen. Dat gedaan blijkt er niets te zijn verbetert. De dynamo levert nog steeds geen stroom. Pfff. Dan de €350 kostende regulator vervangen.

Als ik de oude eraf haal hoor ik het al. Die is kapot! Als ik hem voorzichtig schut begint hij als een rammelaar te rinkelen. Na de nieuwe erop gezet te hebben is het grote moment daar! Ik draait de contact sleutel om en start de Volvo. Vol spanning loop ik naar de ampèremeter, YES YES YES. De dynamo levert weer stroom! Wat een opluchting! Het probleem is opgelost en nu kan de dynamo stroom leveren aan de batterijen als de hoofdmotor draait. Dan hoef ik niet apart de generator te starten wat weer extra brandstof kost. Hier moet op gedronken worden. Een bevriend stel Bianca en Peter zijn net aangekomen voor een weekje vakantie op Gran Canaria en komen nog even langs om gedag te zeggen. Erg gezellig. Met uitzicht op de boot gaan we heerlijk lunchen. Leuk dat jullie langskwamen. Jammer dat we niet konden gaan varen omdat er zoveel wind buiten stond.

We laten deze dag ook nog even de duikflessen vullen. Zowel Bram als Sarah zijn goede duikers . Dus ergens kunnen we nog een mooie duik maken.

Donderdag 9 November, de nieuwe bemanning!!

Op aanraden van Danielle van sy Susie Jane ben ik geheel tegen mijn zin een facebook pagina begonnen. En daarbij aanhangend Instagram. Ik vind het nog steeds niks. Weer een storend element. Het is echter de eenvoudigste manier om leuke bemanning bij elkaar te zoeken. Er reageerden vele tientallen mensen. Van alle landen. Een paar sprongen er gelijk uit. De Italiaanse Monica en Belgische Bram. Binnen een week hadden beide toegezegd en wilden ze allebei heel graag mee. Vele andere passeerden de revue. Die hadden allemaal wat op hun zang en waren weinig flexibel zoals Monica en Bram. Schot in de roos!

Monica (53), komt uit Rimini en heeft in het verleden bij een uitgever gewerkt en daarna als lerares. Nu een jaar sabbatical. Dus voorlopig geen eind datum. Geweldige klik gelijk. Zo ook met Bram, een 41 jarige Belgische ex-paramilitair en gevechtsduiker die tegenwoordig bij de beroepsbrandweer in Gent werkt. Zijn vriendin Sarah van 36 kan helaas niet genoeg vakantie opnemen om ook mee naar Suriname te gaan. Zij komt wel mee voor de tijd dat we rond de Canarische eilanden cruisen. Bovendien is zij ook nog eens een ambulance verpleegster. Een ogenschijnlijk flexibel top team om mee te beginnen. En zeer enthousiast. Ik kijk er naar uit. We gaan samen nog kijken naar een 2de dame die vanaf de Kaapverdische eilanden meegaat. Daar komt zowiezo op 30 November ook nog de 37 jarige Duitser, Tjark aan boord. Als eersten zijn Bram en Sahara er rond 16 uur. Monica heeft gelijk al weer heel wat meegemaakt op de bus van het vliegveld naar Puerto Mogan. Enkele andere passagiers maken amok en de buschauffeur haalt de politie erbij. Alles leidt tot extra vertraging. Met z’n drieën kunnen we haar uiteindelijk ophalen bij het bus station om 1930. We hebben een gezellig eerste diner op een terras in Puerto Mogan. De eerste indrukken zijn heel positief en natuurlijk valt het schip bij ieder in de smaak. Gelukkig maar. De bedjes zijn lekker fris dus daar kan het niet aan liggen😊

Vrijdag 10 November, 2023, proviand dag

Na het ontbijt laat ik zien hoeveel proviand we al hebben. Ze zijn diep onder de indruk. We maken samen de lijst op van wat we allemaal nog nodig hebben. Veel drinken moet er weer komen, melk, frisdrank, sap en bier. Bier is er echt niet meer 😊. De Tempo heren hebben huis gehouden. De lijst is lang voor de grote oversteek. Van koffie tot snoepjes etc. etc. Terwijl Bram nog zijn laatste werk besprekingen afhandelt ga ik met Sarah en Monica naar de Superdino supermarkt. Ze bezorgen vanuit deze grote supermarkt gelukkig aan boord. We hoeven alleen maar de winkelwagentjes te vullen. Het worden twee tot de top toe gevulde winkelwagens. Na 2 uur winkelen en €400 armer lopen we moe terug. Snel een ijsje en dan even relaxen. Dachten we. Nog geen uur later staat de supermarkt bezorger al bij het schip. Top service. Met z’n vieren nemen we alles aan boord en stouwen we het weg onder de luiken en in de koelkasten. Ook de tweede koelkast is weer aan het draaien en vol. Die avond hebben we onze eerste gezamelijke maaltijd. Een feestje, heel gezellig. Wat leuk om met deze mensen uit te kijken naar de grote oversteek. Alles loopt binnen een paar dagen al op rolletjes. Ieder is enthousiast, zet zijn beste beentje voor om niet achteraan te lopen. Erg mooi om te zien.

Zaterdag 11 November, 2023 Playa Tiritana.

Om niet nog een nacht liggeld te moeten betalen besluiten we na de laatste vers boodschappen bij de Spar supermarkt buiten ten anker te gaan. De nodige uitleg volgt. Eric blijft ratelen en ik kan zien dat het sommige voor de ogen begint te duizelen. Teveel info😊 Het ontmeren loopt soepel en Abayomi wringt zich tussen de MED meerlijnen door naar buiten. Deze dag leggen we de astronomische afstand van 3 mijl af. Lekker ten anker bij Playa Tiritana. Zwemmen, snorkelen en genieten van de prachtige omgeving. Top. Wel een beetje veel swell. Ik ben helaas nog erg weinig ankerplaatsen tegen gekomen rond de Canarische eilanden waar geen swell staat. Aan de andere kant gelijk een mooie test voor de zeewaardigheid van de nieuwe bemanning. Bram en Monica hebben er weinig moeite mee. Sarah iets meer maar ook die houdt zich sterk.

Zondag 12 November, 2023 Lets’go to Tenerife!

Deze dag vertrekken we vroeg. We gaan naar Tenerife. Het doel is Los Gigantos (76 mijl) maar als we daarvoor een mooie ankerplek vinden is het ook goed. Zoals gewoonlijk is er het eerste uur geen wind onder het eiland Gran Canaria. Op de motor, mooi moment om te ontbijten. Als we uit de schaduw komen neemt de wind weer toe. Een mooie 20 knopen uit het noord oosten. Champagne sailing! Een prachtige eerste dag voor de nieuwe bemanning. Ze genieten er zichtbaar van. Wel gelijk de allermooiste koers en wind sterkte. Al rond 15:45 komen we ter hoogte van Los Christianos. Een bekende badplaats op Tenerife. En een ogenschijnlijk “redelijk” beschutte ankerplaats bij Playa de Vistas. We besluiten dat het genoeg is voor vandaag. Hier gooien we de spijker erin voor het strand. We maken de dinghy klaar en duiken vervolgens naar het anker. Tijdens het ten anker gaan krabde het anker even en we liggen vlakbij een rots formatie. Even checken dus. Eerst duik ik er alleen heen. Het is echter 10 m diep en we hebben 40 m ketting uitliggen. Het lukt me niet om bij het anker te komen. Als later Bram terug komt zegt hij dat hij wel tot bij het anker is gekomen en dat deze net bij een laatste rotsblok ligt. Er achter is allemaal zand. Na wat techniek instructie besluit ik Bram te volgen en samen het anker na de rots in het vrije zand proberen te steken. Wonder wel gaat het eenvoudiger dan ik had gedacht. We klaren 2x tijdens de afdaling en na 10 m te zijn gezakt trekken we ons aan de ketting de laatste 3 m naar het anker. Bram is er veel eerder en heeft het anker eigenlijk al zelf verplaatst. Samen drukken we het goed in het zand en stijgen op naar de oppervlakte, Wauw, weer een nieuwe ervaring rijker. Freediving is een kwestie van techniek. Super leuk om zoiets nieuws te ervaren met Bram. We nemen er een biertje op. Well, Bram een 0% biertje dan. Hij drinkt helemaal geen alcohol. Vandaag maakt Monica haar eerste echte Italiaanse pasta. En het zal niet de laatste zijn 😊. Het is een pasta “alle melanzane”!! Geen Knor meer maar verse kruiden en groenten. Top top top. Wat een team al na 3 dagen. De andere wassen af en ik heb eindelijk tijd om weer me over mijn onderhoud schema te buigen. Wat een luxe.

Maandag 13 November, 2023, De zakkeroller

Deze ochtend hebben we het plan om even op de wal te gaan kijken en dan door te varen naar Los Gigantos. Als we echter naar de weerkaarten kijken zien we dat er de komende dagen niet veel wind staat. Sarah zou meevaren naar de Kaapverdische eilanden maar met de voorspellingen wordt het erg krap om er de 25ste al te zijn. Weer haasten heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer in. Wat langer ergens rusten is beter en leuker. Bovendien ziet Sarah dan ook niets van de eilanden. We gooien ter plaatsen het hele plan om. We blijven hier nog een dag en gaan morgen een toertje maken met een huurauto op Tenerife. Misschien wel naar de vulkaan. Daarna nog een paar anker plaatsen aan de westkust van Tenerife en vrijdag bovenlangs naar Gomera. Daar toeren we nog wat rond en zal Sahara dan rond de 20ste van boord gaan. Rond die tijd zal de wind ook weer wat stabieler worden om verder te gaan naar de laatste stop bij het eiland Hierro voor de oversteek naar de Kaapverdische eilanden gaan maken.

Eerst vandaag even de badplaats verkennen. Ik breng Bram en Sarah met de dinghy naar het strand. Loop nog een stukje met ze mee en neem een ijsje. Daarna ga ik terug naar boord en laat Sarah en Bram even samen genieten.

Aan boord eten Monica en ik een heerlijke lunch met zelfgemaakte salade, We zwemmen en maken zelfs een nieuw vistuigje om de sardines te proberen te vangen. Ik houd het voorlopig maar bij zeilen. Nog geen vis gevangen. Waarom houden Sardines niet van bacon? Aan het einde van de middag haal ik Bram en Sarah weer op. Het is helaas niet helemaal een geslaagde uitstap geweest. Onze paramilitair is net beroofd van zijn portemonnee. NEE?! Ja. Niets van gemerkt. Nou dat is maar goed ook dan voor die dief anders had hij het niet kunnen navertellen😊 Wel erg vervelend. Geld weg, ID- kaart en bankpassen. Het politie bureau is al dicht . Daar gaan we morgen dan maar even langs. Aan boord is er even de teleurstelling van wat een leuk uitstapje was. Al snel wordt er gerelativeerd en nemen we er maar een op. Deze avond maak ik Nasi Goreng. Met eigen pinda saus. Ik werk me in het zweet en uiteindelijk komt er veel lof en valt de nasi in de goede smaak. Leuk om zo een ieder iets nieuws te kunnen laten maken . Het is echt een leuk groepje.

Dinsdag 14 November, 2023 Anker op en verder

We zijn het rollen zat! Wat eerst een redelijk rustige ankerplaats lijkt te zijn blijkt ons wakker te houden. We begrijpen echt niet waarom hier zoveel cruisers liggen die ogenschijnlijk niet van plan zijn om snel verder te trekken. Nadat Bram bij de politie is geweest om aangifte te doen besluiten we verder te varen. Een uitstapje kunnen we ook vanuit een van de andere ankerplaatsen maken.

Tot de volgende blog met onze constant veranderende avonturen 😊