top of page

Posts

• Eric

Vertrek La Rochelle (alleen)28/08- 1/9 2023 (Blog 15)

Bijgewerkt op: 4 sep. 2023

Het was een bijzondere week met highs maar ook zeker lows. Als ik dit schrijf sta ik aan de vooravond van de oversteek van de Golf van Biskaje naar La Coruna, Ja jullie lezen het goed ik alleen! (Eric) .

Om maar met de deur in huis te vallen. Els heeft het besluit genomen om in La Rochelle van boord te stappen. Zonder echt te overleggen hoe e.e.a. af te spreken of gedag te zeggen is ze gisteren vertrokken toen ik de nieuwe zonnepanelen aan het ophalen was. Ik vind het erg jammer dat ze weg is. Er is echt teveel onnodige miscommunicatie. Teveel irritatie en onbegrip over en weer. En als dat niet wordt uitgesproken wordt er niets opgelost. Ik ben erg direct en Els is erg introvert. Ze spreekt zich niet gelijk uit en ik moet maar aanvoelen dat er iets is. Volgens Els spreekt ze het wel uit maar kan ik niet luisteren.

Ze er nog niet aan gewend dat het geen continue vakantie is maar een way of life. Aan de boot is altijd wat te repareren en al voor het klaar is komt het volgende. Els werd er chagrijnig van en was in mijn ogen niet erg begripvol als ik weer iets aan het opknappen was i.p.v. naar het strand gaan of La Rochelle weer door te struinen.

We hebben wat tegenslagen gehad deze maand maar niet onoverkomelijk. Wel ben ik dan wat gefrustreerd als er WEER wat kapot is en dan moet ik m'n frustratie ook even kwijt. Tegen mezelf meer dan naar Els. Dat heeft wat negatieve uitingen tot gevolg. Vooral daarmee had Els het moeilijk zegt ze. Maar dat zal ze zelf beter kunnen verwoorden. Het is jammer dat als er iets gerepareerd wordt Els dan chagrijnig wordt. Dat er WEER aan de boot moet worden gesleuteld. Dat werkt niet erg opbeurend zacht gezegd. Terwijl we beide toch graag een werkende watermaker en volle capaciteit zonnepanelen (nodig) hebben. Over een maand hebben we ze echt nodig. Liever nu dan later werkend dus. Er komen nog zoooo veel mooie ( en veel mooiere) plekken die we zullen gaan bekijken. Daar is nog zoveel tijd voor. Afijn. Het is wat het is. Ik had het heel graag anders gezien maar de uiteindelijke actie is buiten mij om genomen. Dat kan alleen Els terugdraaien. Ik kan nu alleen accepteren.

Maandag 28 Augustus 2023 Rivedoux Plage ⚓

Laat ik eerst nog even terug gaan naar het begin van de week. Er was ruimte, tijd en ook veel gezelligheid.

We liggen nog steeds voor anker bij Rivedoux te wachten op de nieuwe zonne panelen. Heerlijke plek.

Els gaat vandaag kijken of ze naar de kapper kan in La Rochelle. Ik heb haar met de dinghy op het strand afgezet. En Brigitte van de andere Nederlandse Amel Super Marumu had wel zin in een dagje samen de stad in. Leuk voor ze. De kapper is niet gelukt maar naar hun zin hebben ze het gehad. Marktjes, koffie met taartjes en twee dames onder elkaar. Even allebei iets voor onszelf doen is ook goed.

Ik rustig aan het volgende probleem met de watermaker gewerkt. De hogedruk pomp heeft nieuwe ceramische zuigers (2,5 maand levertijd) en tijdens ons eerste bezoek in La Rochelle opgepikt bij het FEDEX afhaal punt..

Hij werkt weer perfect maar de watermaker produceert nog geen water. Nu werkt de lage druk pomp ineens niet. De boel heeft meer dan een half jaar stil gestaan dus ja dat is niet bevorderlijk.

Dan de LP pomp er tussenuit en nakijken. Na veel bestuderen en appen met mijn grote vriend goeroe Stefan van sv Malaka Queen (ook een Amel SM) in Frans Polynesie zijn we eruit. De condensator is kapot!

Zo makkelijk tegenwoordig. Hij zit helemaal aan de andere kant van de wereld en het lijkt of we naast elkaar zitten. Alleen het uitzicht is anders:) Geweldig zoals Stefan altijd klaar staat om een probleem aan te pakken en proberen op te lossen. Hij haalt alles erbij en het is zeer leerzaam. Dank je Stefan,. Je bent een top gozer.

Ik heb geen reserve condensator van 3uF maar wel een van 2 of 4.. Na een mailtje naar de fabrikant (Marche) wordt geadviseerd om tijdelijk de 4 uF te gebruiken en een nieuw 3uF te bestellen.

Nu deze pomp er toch af is dan maar gelijk ontroesten verven en nieuwe slangetjes. Al met al dus weer een dagje werk en de volgende dagen nog 4 lagen verf en laten uitharden.

Dinsdag 29 Augustus 2023

Vandaag gaan we gezellig samen naar La Rochelle om wat boodschappen te doen en oesters te scoren. Daar staat La Rochlle om bekend. Super mooie oesters!!! Dus met het bootje het strand op en met de bus voor €2.30/pp naar de stad. Je bent er zo en scheelt toch een hoop liggeld en meer vrijheid op t anker. Een hele gezellige markt met verse groeten, fruit en Pain. Ruim ingeslagen. Daarna bij een van de stalletjes verse Oesters met een wijntje. Super lekker en gigantisch. Een feestje. Voor we met de bus terug gaan bekijken we ook nog het gerestaureerde Hotel de Ville de La Rochelle . Prachtig hersteld na een grote brand.

Een geslaagde ochtend dus. S 'Middags op de boot nog een laagje verf op de pomp en vanavond komen Sikko en Brigitte met hun Super Maramu ook vanuit La Rochelle naar de ankerplaats. Met een gloed nieuwe anker ketting! De laatste avond voor zij naar een andere plek gaan in Frankrijk, stukje verderop. Om daar de boot het komende half jaar op te knappen. Dat vraagt om een BBQ.

Voordat ze komen verf ik ook Els haar haar nog even. Daar is ze uiteindelijk super blij mee. Weer een positief puntje :). Met het bijbootje haal ik ze op en het wordt echt een super gezellige avond. Sikko had ook nog de lang gezochte gordijnstoppertjes aan boord van zijn boot gevonden die nergens meer te krijgen zijn. Een hele zak vol dus kregen wij er tien (10). Hij was weer heel blij met de Amel schijf voor de genua traveller die wij nog hadden liggen, Die zijn ook niet meer te krijgen en wij hebben het systeem verandert. Werkt veel beter en schijf is vervangen door een Anderson winch Reeds aangepast door de vorige eigenaar van Abayomi.

Woensdag 30 Augustus 2023

Sikko en Brigitte vertrekken om 10:30 uur. En ik ga met de dinghy even snel naar La Rochelle. Vol speed ben ik er in 15 minuten. Gaaf zo over het water scherend. Dit bijbootje met 15pk 2takt Yamaha loopt top en gaat zo in planee. De zonne panelen zijn niet afgeleverd bij de havenmeester maar er is een afhaalbriefje bezorgd. Blijkbaar gaat de Franse Post FR ervanuit dat een pakket van 122 x70 cm niet door de haven meeester geaccepteerd. wordt. Binnen een uur ben ik al weer terug en de volgende dag kunnen we naar binnen om de panelen op te halen. Jippie!

Deze middag dan maar snel de watermaker afmaken. Els gaat de haakjes van de gordijnen vastnaaien. Die vallen er iedere keer af als je de gordijntjes open of dicht doet. Ik help nog even met de nieuwe stoppertjes monteren die we van Sikko hebben gekregen,

De lagedruk pomp zit in het watermaker systeem en we kunnen testen. Alles loopt maar er is helaas nog een lekje in een leiding. Zeewater willen we niet hebben lekken dat geeft roest en maakt alles kapot. Dat moet dus dicht. Ik wil het nu toch echt een keer af hebben. Niet weer een jobje half af. Dat valt bij Els niet in goede aarde. Zeker niet als ik af en toe in me zelf mijn frustratie openbaar.

Daarboven op komt wat anders. Blijkt dat een van de dek matrasjes overboord is gewaait nadat we het bootje in het water hebben gelegd en ik naar La Rochelle ging vanmorgen. Shit. Ik neem het Els kwalijk en dat levert weer onenigheid op. Frustratie over en weer. Jammer.

Om 21:00 uur is de watermaker klaar en draait hij helemaal goed. Het ppm gehalte in het geproduceerde water is nog wat aan de hoge kant op 350 ppm. Tot 450- 500 ppm is echter prima te drinken. We moeten eigenlijk in open zee verder spoelen want anders verstoppen de lagedruk filters met zand. Daar denkt Els anders over en weigert ook maar een mini slokje te nemen om er achter te komen dat het goed drinkbaar is. Ze heeft ergens 40 ppm gelezen.........Zeer frusterend na al het werk dat ik gedaan heb. Weer totale onbegrip over en weer..

Els kookt nog wel de mosselen maar eet zelf niet. Geen zin meer in. Ze is het zat. Ze zegt naar huis te gaan.

s 'Avonds blijf ik alleen langer op want het hangt erom of we moeten verplaatsen. Het is volle maan en dus springtij. Extra hoog en extra laag water. We hadden zo dicht mogelijk bij het strand geankerd maar nu is het op het randje van te ondiep. Om 23.45 uur is het laag water en ik houd intensief de diepte meter in de gaten en de hoeveelheid slingeren. Uiteindelijk houden we 50 cm over onder de kiel. Pfff Niet veel maar genoeg.

Wel verstandig om morgenochtend dan naar La Rochelle i.p.v. de geplande middag. Als we s 'middags gaan is het misschien te laag om het anker te kunnen lichten. Dus zekere voor het onzekere. En hebben we in La Rochelle ook meer tijd om de panelen gelijk te monteren. Gaat toch een stukkie makkelijker als je het op de steiger kan doen.

Donderdag 31 Augustus 2023

Het is half acht en ik wek Els om uit te leggen dat het verstandiger is om deze ochtend al naar La Rochelle te gaan. Voor ik kans heb om op een rustige manier uit te leggen waarom springt ze boos en geïrriteerd uit bed. We zouden toch vanmiddag gaan!!!

Ik licht het anker in mijn eentje en vaar naar La Rochelle. Het is aflandige wind en door ons humeur is het hectischer dan normaal om de boot langszij te krijgen, We zijn allebei nerveus om weer schade te krijgen terwijl we dat voor Lorient helemaal niet hadden. Uiteindelijk liggen we vast en maak ik me klaar om de panelen op te gaan halen. Met een leenfiets 15 minuten fietsen. Ik neem wat lijntjes mee. Met hulp van een voorbijganger bind ik de panelen op de bagage drager en wonderwel lukt het redelijk om ermee te fietsen. Wel veel bekijks natuurlijk.

Als ik bezweet terug aan boord kom is Els weg! Geen briefje, Geen overleg hoe of wat. Niks. Zo weg.! Lekker zeg.!

Ik stuur haar een appje maar in eerste instantie geen reactie.

Omdat we om 18 uur weer weg moeten op hoog tij ga ik de panelen monteren, gaatjes boren, steuntje popnagelen etc etc .Een voor een zitten ze er weer op. Netjes. Alles weer in orde en de schade van Lorient is weer geheel hersteld. Opluchting. Om 17:00 is alles aangesloten en het lijkt gelijk goed te werken. Top. Weer een grote klus klaar.

Uiteindelijk krijg ik een appje van Els. Ze zit al in de TGV naar Parijs waar ze overstapt naar Amsterdam.

Ik probeer nog om haar van gedachten te doen veranderen maar ze wijkt niet van haar besluit. Erg jammer. We hebben 2,5 jaar voorbereid en dan na 2 maanden van boord stappen. Ik heb natuurlijk alles fout gedaan en ik ben de negatieveling!?

Ik start om 18:00 de motor en vaar naar Ile D'Rleron. Daar lig ik om 20:00 ten anker. Alleen. Helaas.

Onderweg ernaartoe breekt ineens de kevlar outhaul lijn. Kan er ook nog bij!! Snel de borg uit de motor pen en met de furler motor trek ik het grootzeil naar binnen , Morgen weer een dag.

Maar niet voor het 24:00 is!! Ik bel om 00:01 mijn dochter Elianne die vandaag 1 September 17 jaar is geworden.

Terwijl ik haar bel komt haar moeder ook haar kamer binnen en samen zingen we lang zal zij leven. Toch nog een mooi einde van de dag.

Vrijdag 1 September, 2023 Ile d'Oleron ⚓ Elianne Jarig!!

Deze ochtend sta ik vroeg op. Ik ben aan het verzinnen hoe ik nu de zware motor (40 kg) van de bijboot op het voordek naar zijn plek kan krijgen achter op de railing. We hadden de dinghy met motor tijdelijk aan dek gezet met het idee dat we hem later nog een keer zouden gebruiken. Met z'n tweeën is het makkelijk om alles op z'n plaats te hijsen met de vallen. De ene duwt en de ander draait aan de lier. Daar heb je dan 4 handen voor

Hoe krijg ik dat nu alleen voor elkaar? Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Ook de outhaul lijn heb ik netjes vervangen. Beter zelfs zo het nu zit!.

Dan is het tijd om een uitgebreide gezonde maaltijd te maken. Broccoli met aardappeltjes en chorizo worst. Jammie. En zelfgemaakte yoghurt als toetje. Een goede maaltijd nu ik nog op de ankerplaats lig. Of dat de komende dagen net zo makkelijk gaat. weet je nooit. Kan goed. Maar kan ook moeilijk zijn met golven en deining.

You never know so be prepared.

Alles is er klaar voor !! We kunnen de Golf van Biskaje over. Jammer dat Els niet nog even het geduld had om dit moment af te wachten! Of zag ze daar nou ook eigenlijk tegen op? Drie nachten op zee. Als je het eenmaal hebt meegemaakt is het heerlijk...........

Jammer jammer. Ik hoop dat ze zich bedenkt en in La coruna weer aan boord komt.

Elianne was blij verrast met het cadeau wat ik opgestuurd had. Geniet ervan lieverd. Tot snel. Love you.

Waarschijnlijk ga ik morgen ochtend vroeg anker op richting La Coruna. Dan is er volgens de voorspellingen een goed window van 3 dagen om naar het Iberische Schiereiland te varen met gunstige wind.

Als ik eenmaal midden in de Golf zit zal ik even geen Starlink hebben. Maar bij aankomst in Spanje is de verwachting dat hij het op zo'n 12 mijl (2 uur) uit de kust weer doet op dit abonnement. Ik heb geen zin om voor die paar dagen de extra kosten te maken. Niet nodig. De verwachting is dat ik maandag middag in La Coruna ben. Eventueel wijk ik uit na Gijon maar dat hangt van het weer af.

Tot snel weer. xoxo

Ps

ik stel vertrek nog een dagje uit want de weer berichten spreken elkaar tegen over de windsterkte.

Geen zin in 40kn wind op zondag.