top of page

Posts

• Eric

Portugal towards Algarve (Blog 23)

Maandag 2 oktober, 2023 Sines

Vandaag gaan we Sines verkennen en wat kleine boodschappen doen. Met de dinghy vaar ik naar de steiger van de jachthaven. Daar ontmoet ik gelijk weer een aantal andere Nederlandse cruisers. Ze komen net uit Setubal en hebben daar weer een boot op de kant gezien met schade aan het roer door Orca's. Ze blijven aanvallen. Tot nu toe heb ik de dans ontsprongen. Op de wal even afval in de container en dan loop ik over de boulevard naar het fort.

Een mooi gerestaureerd fort en het standbeeld van Vasco da Gama, De ontdekkingsreiziger die India voor het eerst aandeed. Niet zonder slag of stoot maar toch. Een pionier. Een soort voorganger in wiens voetstappen ik mag volgen😅😂. Nu hebben we het alleen zoveel makkelijker. In die tijd was varen gokken en navigeren op de sterren. Dan kwam je soms 100 mijl verkeerd uit. Of eigenlijk voeren ze maar ongeveer in een richting (met gegist bestek; dead reckoning) en wisten pas als ze aankwamen waar ze waren. Sines is een leuk en oude stadje maar niet meer dan een tussenstop om op de juiste wind te wachten. Ik doe wat kleine boodschappen en ga dan terug aanboord. Het blijft nu echt mooi weer. 30 graden en windje. De rest van de dag rustig. Beetje zwemmen en verder afstemmen over opstappers voor de grotere reizen. Kost veel tijd om alles op elkaar af te stemmen. Maarja het is wel belangrijk dat iedereen in de groep past. Zodra ik echt iets definitiefs rond heb laat ik het jullie weten. We kijken naar maximaal 4 opstappers. Aanbod is er zeker maar definitieve commitment is lastig.

Dinsdag 3 oktober, 2023 Cabo Sao Vincente & Lagos

Vandaag varen we verder naar ons einddoel in Portugal; de Algarve. Maar eerst weer een mooie mijlpaal. Cabo Sao Vincente. Het is 78 mijl dus gaan we vroeg weg om 07:30 uur. Net na zonsopkomst. Dan zijn we hopelijk rond zonsondergang bij Lagos. Zoals voorspeld zal er de eerste uurtjes nog weing wind staan maar daarna zou het lekker gaan waaien. Om de wind eerder op te pikken stuur ik wat meer van de kust. Daar zou de wind eerder moeten gaan doorzetten. Ook de Noor Jan komt mee. Hij was gisteren in Sines aangekomen en komt ook naar Lagos. Het is zo lekker zeilen op zee! Wat een rust en echt genieten. Wat een verandering in gemoedstoestant wannner je zo aan het varen bent. Je moet het meemaken om te begrijpen wat het is. Om 09:45 komt er een 10 knopen wind uit het Noorden opzetten. Ballooner erbij en Abayomi loopt als een tierelier. Zo lekker. Eenmaal alles gezet en het gaat vanzelf. Als de ballooner staat loop ik gelijk snel uit op Jan.

En de dolfijnen zwemmen weer lustig mee. Wel apart want ik heb de pinger (high frequency zender) in het water. Eentje ben ik er helaas verloren. De dolfijnen malen er blijkbaar helemaal niet om. Ze blijven lustig om de boot heen- en meezwemmen. Vraag me dus af of de pinger wel zal werken bij de Orca's. De batterij maar een wisselen.

En daar is hij dan! Cabo Sao Vincente. Wat een prachtige mijlpaal weer. Ooit gezien als het einde van de wereld. Voor Columbus Amerika ontdekte. Ik was hier op 2 Juli 2021 (Zie blog 1 ) voor het eerst met dit schip langs gevaren in gezelschap van Joris. Op de reis van Italy naar Nederland maar toen niet zo dicht langs. Natuurlijk ben ik vroeger met de koopvaardij schepen hier meerdere keren langs geweest maar dan blijf je op 15 mijl uit de kust in het speciale verkeersscheidings stelsel voor de grote schepen, soort highway. Nu kan ik er echt heel vlak langs!. Waanzinnig mooi. En het voelt als weer een achievement. Ik heb straks in de Algarve ook mijn eerste 1000 mijl solo gevaren. Dat is me tot nu toe heeeeeel goed bevallen. Wat een vrijheid. Tuurlijk delen met anderen is ook wel erg leuk. Maar het valt me zeker niet tegen zo alleen varen. En in de havens heb je altijd aanspraak. De kustlijn is grillig. Schitterend gezicht. Je hoort de deining op de rotsen kapot slaan. Ook op een afstand van 2 mijl.

Voor ik bij Cabo Sao Vincente aankom valt de wind een uurtje weg en varen we even op de motor. Ik haal gelijk de ballooner maar weg want straks om het hoekje zal het wel halve wind worden. Nog voor ik bakboord uit kan begint de wind weer aan te trekken, Wauw dat is lekker. Eerst zag het er even uit dat ik pas om 2200 zou aankomen maar nu de wind doorzet tot 23 knopen loopt de eta snel terug. Waanzinnig gevoel om zo langs Cabo Sao Vincente te varen. Moeilijk te omschrijven aan iemand die geen zeebenen heeft. Je moet het ervaren. Een kick!

Na zonsondergang kom ik om 20:30 op de anchorage van Lagos. Met alle achtergrondlichten op de wal is het lastig om onze postie te bepalen. Gelukkig hebben we de electronische kaart en gps. Vandaar dat hier zoveel oude wrakken uit de zeiltijd liggen. Toen was alles op zicht. een foutje en ze liepen op de rotsen. Je kan met de electronische kaart ook snel de navigatielichtjes er tussenuit plukken. Wel moet ik nog even om een vis farm heen die voor de kust ligt. Daar kan je niet overheen varen. Eigenlijk blijft er naar mijn zin een beetje teveel deining op de anchorage te staan. Morgen vroeg ga ik naar binnen dus moet maar. Geen ankerplaats om lang te vertoeven. En we hebben al erger gehad.

Woendag 4 oktober 2023, Lagos

Vandaag na meer dan een maand weer in een haven afmeren. Eigenlijk alleen om eens goed schoon schip te maken, batterijen uit te ballanceren en om wat klusjes te doen. Kijken of ik iemand naar de 24V dynamo en regulateur kan laten kijken. En de vriezer nog eens opnieuw laten vacuum trekken en hervullen met koelmiddel. Hij vriest wel maar gaat niet lager dan -12°C. Dat is iets te hoog naar mijn zin en de NVWA regels.

Nadat ik aan de meldsteiger lig loop ik naar de receptie en krijg ik een ligplaats toegewezen. Hoppa €73,- per nacht. Aha. Dat is waarom ik dus liever op anker lig! Dat geld gebruik ik liever om boodschappen te doen! Kan ik bijna 2 weken booschappen van doen op dit moment. Maarja een keer in de maand moet het maar eens.

De voetgangersbrug wordt voor me open gedaan en achter in de haven kom ik op J10 te liggen. Ik word netjes ontvangen door een medewerker die mijn lijnen aanpakt. Op zich gaat het heel soepel en rustig. Helaas begrijpt hij mijn volgorde niet helemaal pakt hij de verkeerde lijn eerst en knoopt hij de dubbele lijnen die ik klaar heb gelegd allemaal verkeerd vast. Het weer is heel rustig dus na wat uitleg van mijn kant gaat het netjes en zonder schade.

Eerst de stekker erin om de batterijen op te laden en ballanceren. Dan de aircos aan!! Het is hier 35°C en er staat geen wind. Lekker weer even airco! En de boiler kan continue aan! Extra luxe!! Jan de Hollander zal de €73 to de max benutten🤣😁😊

Als alles gereed is loop ik naar de bali van maritieme servicebedrijf Supramar Kuijken wat zij voor me kunnen betekenen. Morgen blijkt een nationale feest dag te zijn. Heb ik weer! Beloofd niet veel goeds. De RVS buis hebben ze hier niet. Pfff. Ze hebben het blijkbaar erg druk en zitten niet op een snel klusje te wachten op zo korter termijn. Ik koop wat reserve olie voor de 4 takt buitenboord die ik net vervangen heb en een reserve anode.

Terug aan boord begint de grote klus! Dek en romp schrobben en afspuiten. Daar ben ik de hele verdere dag mee bezig. Tussendoor komt de buurvrouw buurten, Die woont samen met haar man al 15 jaar op de boot in Lagos. Het is niet hun boot. Een grote 57 voet Beneteau. Hij is van een Amerikaan en haar man is de vaste schipper. Ook niet slecht! Zij hoort van de klusjes die ik zou willen laten doen. Vraag ik aan mijn man!!. Als Augusto terug aan boord is krijg ik een nummer voor een electricien en een voor de koel systeem instalateur. Top. De man voor de vriezer kan morgenochtend al. De electricien zit in Portimao. (Een haven waar ik overmorgen heen ga) Die kan helaas pas eind volgende week. Dat wordt te laat. Het is zo lekker warm weer dat ik besluit om nu eindelijk ook eens de cockpit zitkussen een sopbeurt te geven. Even al het zout eruit spoelen. Dat is wel nodig en is sinds vertrek uit Rhoon in Juli niet gedaan. Ik gebruik nu ook kleden over de kussen daar waar je de boot instapt. Scheelt veel zout, dat je van dek mee naar binnen neemt. Hoef je alleen de kleden te wassen. Na het dekwassen is het 1830 en geen zin meer om ook nog eten te maken. Hapje op de wal. Dat is dsn weer het nadeel van in een haven liggen! Je geeft snel meer geld uit. Het is er wel gezellig dus geen straf hahaha.

Donderdag 5 oktober 2023, Lagos

Om 11 uur is de instalateur David er. Hele simpatieke gozer die er schijnbaar veel verstand van heeft. Hij werkte eerst bij Supramar maar nu samen met Paul Kent, een oude Engelse rot in het vak. Ook die komt kijken en meedenken. Er wordt vacuum getrokken en er zijn geen lekkages. Het systeem wordt weer op druk gebracht met nieuw R134a koelmiddel. Nu zou het goed moeten zijn! Als ik s'avond echter controleer is de temperatuur die nu zelfs nog helemaal niet onder de nul graden. Sh.t!!! Het is nu slechter dan het was. Daar schiet ik niks mee op. Ik bel met Paul en hij belooft de volgende dag terug te komen. Van de regen in de drup op deze manier. Ik ga s'middags lekker de wal op en loop 1.5 uur langs de hoge kliffen kust naar Praia de Carnaval. Indrukwekkende kustlijn. Wel erg toeristisch maar dat is begrijpelijk . We gaan straks nog vele geweldige plekjes zien waar we de enige zijn.

Tussendoor heb ik nog gegrilde sardines gegeten. Zo lekker!. En op het strand even gezwommen.

Terug aan boord douchje en dan maar eens kijken of er s'avonds nog wat te beleven valt.

Het eten is hier best goedkoop dus toch maar uit eten. Nou dat werd een drama! Bij een eettentje Paella besteld. Leek best goed voor 12 euro. Nou niet te vreten en weinig tot geen vis erin. Maar de Chef vond dat ik niet moest zeuren en betalen. Geen eens een alternatief ofzo. Nee hij bepaalde de prijs en die moest gewoon betaald worden Ja echt niet! Afijn lang verhaal kort. De €20 maar betaald want er was niets met deze meneer te bespreken. Ik had hem teveel in zijn eer aangetast waarschijnlijk zoals een van de vele toeristen. Waar ze aan het einde van het seizoen wel hun buik van vol hebben. Op het plein was een straat-artieste aan het optreden. Leuk en gezellig plaatsje op enkele chagerijnige eetcafe eigenaren na.

Niet te laat maken want morgen vroeg staan de vriezer mannen al weer op de loopplank.

Vrijdag 6 Oktober, 2023 Lagos - Portimao

Paul en David zijn er samen om 0845. Na veel overleg de druk van het koelmiddel iets opvoeren en kijken of we hem weer op de -12 kunnen krijgen. De compressor is nog orgineel en minimaal uit 1996. Die heeft gewoon zijn beste tijd gehad en heeft wat hulp nodig om op druk te komen.

Paul belooft me een goed aanbod te doen voor een nieuwe compressor. Dat wachten we even af. Ik moet ook kijken wanneer we dat dan nog kunnen inplannen. Op de terugweg nog een keer langs Lagos. Wordt misschien lastig. Gelukkig is de termperatuur weer terug op -12. Een dure les. €230 lichter en nu weet ik dat ik een nieuwe compressor nodig heb! pfffff. In ieder geval kan ik verder volgens plan en weg uit deze dure haven. Naar Portimao. Een stukje van 7 mijl hemelsbreed maar de wind komt uit het Oosten dus moeten we kruisen. De wind is goed en kruisen gaat prima. In een paar slagen zijn we er en lopen we op vol zeil de baai binnen waar alles schepen ten anker liggen. Om 1530 lig ik al ten anker. Ziet er allemaal mooi uit en klinkt ook levendig. Veel live muziek op de stranden om me heen. De bekenden Paul en Kerstin van Amel Super Maramu sy Kerpa liggen binnen in de marina. Zij hebben hier een appartement. Ze gaan hier voorbereiden voor zij naar de Canarische eilanden gaan, Ze slapen wel aan boord want het appartement is verhuurd. Ze hebben me uitgenodigd voor het eten, Eerst de bijboot het water in en de zware buitenboord erachter, Ik blijf hier een paar dagen en de afstanden over de rivier zijn wat groter. Vliegen we de rivier op en af. Voor ik naar ze toe ga loop ik even over de boulevard. Toeristische feest boel! Maar wel gezellig. Morgen maar aan de andere kant van de rivier kijken want daar ligt het kleine dorpje Ferragudo.

Zaterdag 7 Oktober, 2023 Portimao

Van Paul heb het adres gekregen van een RVS werkplaats. Daar even langs en wat dageljkse boodschappen doen. Met de dinghy schiet ik de rivier op. Zo'n sterker 2 takt is top. Ik leg hem hier wel op slot want er zijn er de laatste tijd een aantal gestolen in Portimao. De werkplaats RGINOX heeft precies de maat buis die ik nodig heb. Top, eindelijk na 3 weken zoeken!. Heel mooi werkplaatsje waar je zeker voor een goede prijs en kwaliteit RVS werk kan laten doen. Aan de kant van Portimao vind ik een grote supermarkt waar ik groente, fruit, brood en beleg insla. En wat bier niet te vergeten. De Nederlandse Hertog Jan is zo goed als op. Veel te weinig ingeslagen 😁😊.Terug aan boord komen Kerstin en Paul nog even met hun dinghy naar Abayomi op de koffie. Veel Amel Super Maramu feitjes om uit te wisselen. Daarna ga ik met de dinghy naar Ferragudo. Een oud vissersdorpje aan de overkant van Portimao. En de kustlijn is er prachtig.

Leuk om even door te wandelen maar dan belt Peter me. Oh ja !!! We zouden met de hockeymannen de voorbespreking hebben voor de zeilweek in de 1ste week van November vanuit Gran Canaria. De tijd gaat zo snel. Al weer een week voorbij. De mannen en ega's zijn allemaal naar Peter en Petra gekomen voor een gezellige avond. De voorpret! Snel terug aan boord bel ik ze via de whatsapp op. Het is een korte bespreking. Easy going. Komt allemaal goed. Als ik er maar op tijd ben!

Na de bespreking met de mannen heb ik ook nog twee telefoon gesprekken met de mogelijke opstappers voor de reis van Canaries naar Kaapverdische eilanden en Suriname. Het team krijgt vorm!!! Maar ik kom er pas mee als de vluchten definitief geboekt zijn. Ik eet vanavnd weer eens sperzieboontjes met aardappelen en gebakken champions en worst. Na het eten weer even bellen met een opstapper en dan klaar maken om eens even een zateedag avondje te gaan stappen. Met de dinghy schiet ik in het donker de rivier op die spiegeltje glad is. Schitterend! Aan een steiger in het dorp leg ik de motor en de dinghy aan de ketting en steek het safety koort in mijn zak.

Zondag 8 oktober, 2023 Portimao

Vandaag maar even heeeel rustig!😁Dat was een leuke stapavondje! Dit is wel een feest dorp! Drie uur thuis ofzo. Weet hett niet meer precies.🤣 Na een ontbijt even zwemmen en dan maar eens alle bedlinnen en handdoeken wassen. Terwijl ik bezig ben komt een buurman even langs. Hij heeft 12 weken geleden ook een Amel gekocht en wil graag weten waar ik de Amel wimpel vandaan heb. Was al aan boord en Amel zelf heeft ze nooit geleverd. De vorige eigenaren Nathalie en HP zeker een keer zelf laten maken. Hij laat weten dat hij de Fango gekocht heeft. De boot waar Henri Amel zelf mee voer tussen 1989 en 1993, Een van de kleinste Amels van 10 m. Hij ziet er goed uit. Johnnes is Duits en heeft er hard aan gewerkt. Ook blijkt hij electricien te zijn! Dat is mooi! En hij vindt het ook geen probleem om even naar mijn dynamo en extrene regelateur te kijken. De was droogt echt heeeeel snel. Nog voor de 2de lading uitgedraaid is, is alles van de 1ste was die ik aan dek heb opgehangen al weer droog. Dat gaat lekker. Johannes heeft zijn hele eletricien koffer bij zich, Na wat meten en testen lijkt de dynamo zelf goed. Dat had ik ook al geconcludeerd. Waarschijnlijk is het een van de Lithium relais of de Sterling regalateur zelf. Die dan maar allebei bestellen en een voor een uitwisselen. Wordt vervolgd! Nu ga ik de sardines bakken die ik bij de visboer heb gekocht. Weer een dag voorbij. Vroeg naar bed vanavond, beetje moe nog. Morgen eerst even bij de Victron dealer kijken en dan naar Faro. Isolde en Gabor van sy Kestrel zijn er al. En ook sy Novara is weer in de buurt. Die komt morgen vanuit Lagos ook die kant op. Reunie! We moeten er wel naartoe kruisen van de wind blijft deze week uit het oosten komen.